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moest minimaal zijn. Dit gebouw dat 25 jaar geleden werd gebouwd loopt 170 m parallel met het nieuwe gebouw. De hoofdkolommen ervan moesten in staat zijn om het gewicht van een eventueel toekomstig spant te dragen”. De aanwezige toren was een ander verhaal. Hier was de vraag welke uitbreidingslasten er destijds in de berekening werden meegenomen. “Hetzelfde probleem hadden we met de bestaande fundering”, gaat Thomas Bourgonjon verder. “Voor de belastingen moest rekening worden gehouden met het eigen gewicht van de structuur, het gewicht van de machines, het tractierollensysteem, de kraanbanen enzovoort”. Het nieuwe BUL4-gebouw werd in vier zones ingedeeld Een grote uitdaging bij de engineering van een gebouw met dergelijke afmetingen is de uitzetting. Het ingenieursbureau moest rekening houden met het bestaande vaste punt van de oude toren in het BAL1-gebouw. Hieraan kon de volledige nieuwe structuur onmogelijk worden bevestigd. Om de fallait qu’il soit minimal. Ce bâtiment, qui a été construit il y a 25 ans, est parallèle au nouveau bâtiment sur 170 m. Ses colonnes principales devaient être capables de supporter le poids de tout futur chevron ». La tour existante était une autre histoire. Ici, la question était de savoir quelles charges d’expansion étaient comprises dans le calcul à l’époque. « Nous avions le même problème avec les fondations existantes », poursuit Thomas Bourgonjon. « Les charges devaient tenir compte du poids propre à vide de la structure, du poids des machines, du système de rouleaux de traction, des voies des ponts roulants, etc. » Le nouveau bâtiment BUL4 a été divisé en quatre zones Un défi majeur dans l’ingénierie d’un bâtiment de telles dimensions est l’expansion. Le bureau d’ingénierie a dû tenir compte du point fixe de l’ancienne tour dans le bâtiment BAL1. Il était impossible d’y fixer la nouvelle structure. Afin de limiter l’influence de la température et 60 BUL4

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