info-steel-74

techniek_technique Vakwerk(en) voor bouwdokken Stempelconstructies Maasdeltatunnel, Nieuwe Waterweg (NL) Voor de Maasdeltatunnel, onderdeel van de Blankenburgverbinding, zijn drie tijdelijke, stempelconstructies in de bouwdokken van de zinktunnel nodig. Eén stempelconstructie heeft twee spanten die bestaan uit twee onderling vastgelaste vakwerken. Het drietal steunt horizontaal de keerwanden tijdens de bouw en worden onderworpen aan wisselende en tegengestelde belastingen. Het constructief ontwerp moet met allerlei randvoorwaarden rekening houden. Het bouwconsortium BAAK, een samenwerking tussen Ballast-Nedam en DEME, bouwt op dit moment aan de Maasdeltatunnel als onderdeel van de Blankenburgverbinding. Deze nieuwe snelweg (de A24) verbindt vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De Maasdeltatunnel is een afgezonken tunnel onder het Scheur (tussen Maassluis en Vlaardingen) met aan de noord- en zuidoever een open toerit, die overgaat in een gesloten tunnel. Het gesloten tunneldeel is ontworpen als een stalen combiwand met een gewapende onderwaterbetonvloer met trekankers en een horizontale betonnen (stempel)vloer op NAP –7,75 m, waarop aan elke oever een tunnelelement gebouwd kan worden. Het gesloten tunneldeel aan beide oevers wordt daarom bouwdok genoemd. De bouwdokken zijn aan de zijde van de rivier aangesloten op kistdamconstructies, die dienen als grondkeringen en ook zijn ontworpen om de bouwdokken te beschermen tegen een aanvaring. In afbeelding 1 staat aangegeven waar de bouwdokken en toeritten zich aan de oevers bevinden. De bouw van de toeritten en bouwdokken wordt in de lengterichting gefaseerd uitgevoerd en de Maasdeltatunnel is daarom gedeeld in verschillende compartimenten bestaande uit meerdere moten. Van zuid naar noord: • open toerit zuid: circa 500 m, verdeeld in vier compartimenten (A t/m D – moot 1 t/m 20); ir A. van Schie en H. van der Meijs. Alex van Schie is projectcoördinator bij BAAK (DEME), Hans van der Meijs is ontwerpleider bij VDS-ROTTERDAM. Dit artikel verscheen eerder in het vakblad ‘Bouwen Met Staal’. Met dank 54 Foto: Kloet via DEME

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=