info-steel-76

Brug naar intermodaal vervoersknooppunt Sculpturale pyloon bij stedelijke entree Het bestaande platte dak van het treinstation in Namen werd omgevormd tot een intermodaal vervoersknooppunt, waar passagiers kunnen wisselen tussen voertuigen en/of tussen vervoersmodi. Een toegangsbrug naar het nieuwe busstation was nodig. De verbinding is 280 m lang en overbrugt een hoogteverschil van 10 m. De eerste 200 m loopt de hellingbaan langs een parking, kruist een straat en wordt vervolgt door een viaduct over de treinsporen. Het viaduct is een zelfverankerde tuibrug. Het gebogen tracé maakt een asymmetrische bovenbouw mogelijk met een kokerligger aan de binnenkant en een scharnierende ondersteuning van de pyloon. De schuingeplaatste pyloon met de ‘klassieke banaanvormige’ kromming is 40 m hoog. Hij wordt gestabiliseerd door de driedimensionale geometrie van de kabels. De ongeveer 85 m lange staalbeton-bovenbouw wordt ondersteund door 12 tuien. De doorsnede van de langsligger is ontworpen als een veelhoekige stalen kokerligger. Pont vers un centre de transport intermodal Pylône sculptural à l’entrée de la ville Le toit plat existant de la gare de Namur, a été transformé en un centre de transport intermodal, où les passagers peuvent passer d’un mode de transport à l’autre. Un pont d’accès à la nouvelle gare de bus était nécessaire. La connexion est longue de 280 m et surmonte une différence de hauteur de 10 m. Sur les premiers 200 m, la rampe longe un parking, traverse une rue et se poursuit par un viaduc au-dessus des voies ferrées. Le viaduc est un pont à haubans auto-ancré. L’alignement courbe permet une superstructure asymétrique avec une poutre caisson à l’intérieur et un support articulé pour le pylône. Le pylône incliné avec la courbure classique en ‘forme de banane’ a une hauteur de 40 m. Il est stabilisé par la géométrie tridimensionnelle des haubans. La superstructure en acier-béton d’environ 85 m est soutenue par 12 haubans. La section transversale de la poutre longitudinale est conçue comme une poutre caisson polygonale en acier. Square Léopold – Place de la Station, Namur (BE) Plaats_Localisation NMBS/SNCB – Eurogare, Liège Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ney & Partners, Bruxelles Architect_Architecte Ney & Partners, Bruxelles Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) SM TMI-Franki-Duchêne (Eiffage) Hoofdaannemer_Entreprise générale Techno Métal Industrie (TMI), Andenne Staalbouwer_Constructeur métallique Ney & Partners, SPW, SNCB, TMI Infosteelleden_Membres d’Infosteel Alexandre Van Battel Foto’s_Photos 30 CATEGORIE A

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=