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De Munkenbrug over de Leie Typische bowstringbrug met orthotroop wegdek De nieuwe wegbrug tussen Ooigem (Wielsbeke) en Desselgem (Waregem) kreeg de naam Munkenbrug. ’Munken’ verwijst naar de monniken die gedurende 10 eeuwen in het Munkenhof in een bocht van de oude Leie-arm woonden. De brug is een typisch boogbrug met naar binnen hellende bogen en met orthotroop wegdek. Ze is 100 m lang met twee rijvakken voor het wegverkeer en naast de bogen in uitkraging de passages voor de voetgangers en fietsers. Typisch aan het design van deze brug is de visuele wegwerking van de aansluiting van de hangers in de bogen. De brug werd in diverse grote bouwonderdelen samengesteld in het atelier en naar de werf vervoerd. Het middendek met een lengte van 74 m en breedte van 17 m werd per ponton aangevoerd, gevijzeld en gedraaid (90°) en op tijdelijke steunen afgelegd. De wegdekken met booggeboortes werden per binnenschip aangevoerd en met kranen gemonteerd. Dit eveneens voor de bogen van de brug. Le pont ‘Munkenbrug’ enjambant la Lys Pont bowstring typique avec tablier orthotrope Le nouveau pont routier entre Ooigem (Wielsbeke) et Desselgem (Waregem) a été baptisé Munkenbrug. Le terme ’Munken’ fait référence aux moines qui ont vécu pendant 10 siècles dans le Munkenhof dans un coude de l’ancien bras de la Lys. Le pont est un bowstring typique avec des arches inclinées vers l’intérieur et un tablier orthotrope. Il mesure 100 m de long et comporte deux voies pour la circulation routière et, à côté des arcs, en porte-à-faux, des passages pour les piétons et les cyclistes. La conception de ce pont se caractérise par l’encastrement visuel de la connexion des pendentifs dans les arcs. Le pont a été assemblé en plusieurs grandes pièces dans l’atelier et transporté sur le chantier. Le tablier central, d’une longueur de 74 m et d’une largeur de 17 m, a été transporté par ponton, mis sur vérins, tourné (90°) et posé sur des appuis temporaires. Les tabliers y compris la partie inférieure des arcs ont été transportés par barge et assemblés à l’aide de grues. Ceci également pour les arches du pont. Over de Leie, Ooigem (BE) Plaats_Localisation De Vlaamse Waterweg, Hasselt Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ingenieursbureau Stendess, Lievegem Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Artes Group, Kruibeke Hoofdaannemer_Entreprise générale Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique Victor Buyck Steel Construction, Stendess Infosteelleden_Membres d’Infosteel Victor Buyck Steel Construction Foto’s_Photos 31 CATEGORIE A

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