info-steel-76

De Prins Claus-basculebrug Een allesomvattende 5 mm tolerantie-eis De Prins Clausbrug is een 141 m lange, beweegbare fiets- en voetgangersbrug over het Wantij die de historische binnenstad van Dordrecht (NL) verbindt met de nieuwe woonwijk Stadswerven. Beweegbare bruggen kenmerken zich door dynamische belastingen in combinatie met een zo laag mogelijk eigengewicht. Dan is het hier toegepaste S 355 het juiste materiaal. Het val bestaat uit twee orthotrope rijdekken van ± 4 m breed die aan weerszijden uitkragen vanuit een centrale, torsiestijve hoofdligger. De kern wordt gevormd door twee kokers, die via een vakwerk onderling zijn gekoppeld. De pendel en ballastmast zijn uitgevoerd als dikwandige, kokervormige constructies. De ballastmast is aan de onderzijde voorzien van een kist die wordt gevuld met stalen knuppels (half-fabrikaten) en stalen regelballast: ‘ballastbroodjes’ van 20-25 kg/stuk, waarmee het evenwicht van de brug fijn-geregeld kan worden. Aan de binnenzijde van de wanden van de ballastmast worden dikke staalplaten gelast. Aan de west- en oostzijde van het val sluiten de stalen aanbruggen vloeiend aan. De westelijke aanbrug bestaat uit een rechte, doorgaande centrale kokervormige hoofdligger die wordt Le pont bascule Prince Claus Une exigence de tolérance globale de 5 mm Le pont Prince Claus est un pont mobile pour vélos et piétons de 141 m de long qui enjambe la rivière Wantij et relie le centre historique de Dordrecht (NL) au nouveau quartier résidentiel ‘Stadswerven’. Les ponts mobiles sont caractérisés par des charges dynamiques combinées à un poids propre le plus faible possible. Le S 355 utilisé ici est donc le matériau adéquat. Le tablier mobile se compose de deux tabliers orthotropes de ± 4 m de large qui s’appuient de part et d’autre d’une poutre principale centrale, rigide en torsion. Le noyau est formé de deux structures tubulaires, qui sont reliées entre elles par une poutre à treilli. Le pendule et le mât de lest sont des structures caissons à parois épaisses. En bas, le mât de lestage comporte un caisson rempli de billettes d’acier (semi-fabricats) et de lest de contrôle en acier : des «rouleaux de lestage» de 20 à 25 kg/pièce, qui permettent d’affiner l’équilibre du pont. Des plaques d’acier épaisses sont soudées aux parois intérieures du mât de lestage. Sur les côtés Ouest et Est du tablier, les culées en acier se connectent en toute fluidité. La culée Ouest se compose d’une poutre caisson Over het Wantij, Dordrecht (NL) Plaats_Localisation Gemeente Dordrecht, Dordrecht (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage René van Zuuk Architects, Almere (NL) Architect_Architecte Iv-Infra, Sliedrecht (NL) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Combinatie Dura Vermeer-Hillebrand, Rotterdam (NL) Hoofdaannemer_Entreprise générale Hillebrand – ASK Romein, Vlissingen (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique René van Zuuk Foto’s_Photos 40 speciale prijs_prix spécial CATEGORIE B

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=