info-steel-76

Kruger- en Zuidwegbrug Balkbrug met een structurele borstwering De nieuwe Krugerbrug speelt een cruciale rol door Hoboken centrum te verbinden met zowel de Hobokense Polder als het groeiende groene industrieterrein, Blue Gate Antwerp. De gedateerde brug werd vervangen door een 57,5 m lange balkbrug met een structurele borstwering. De ruime 7,0 m bruikbare breedte van de Krugerbrug biedt voldoende ruimte voor zowel voetgangers als fietsers. Dankzij de uitstekende neus van de twee landhoofden van de Krugerbrug werd de te overspannen afstand verminderd. De isostatische balkbrug heeft een dwarsdoorsnede bestaande uit een brugdekkoker van 300 mm hoog met dwarsverstijvers en twee randbalken met een structurele hoogte. De randbalken hellen lichtjes naar buiten om een open gevoel te creëren en dienen ook als borstwering boven de spoorweg. Aan de uitstekende intermediaire flens van deze randbalken is de handgreep met ingebouwde verlichting bevestigd. De Zuidwegbrug volgt dezelfde ontwerpstijl als de Krugerbrug, maar heeft een kortere overspanning van slechts 20 m en een bruikbare breedte van 4 m. Les ponts ‘Krugerweg’ et ‘Zuidweg’ Un pont à poutres avec un garde-corps structurel Le nouveau pont Kruger joue un rôle crucial en reliant le centre-ville de Hoboken au Polder de Hoboken et à la zone industrielle verte en pleine expansion, Blue Gate Antwerp. Le vieux pont a été remplacé par un pont à poutres de 57,5 m de long avec un garde-corps structurel. La largeur utile de 7 m du pont Kruger offre un large espace aux piétons et aux cyclistes. Grâce au nez en saillie des deux culées du pont Kruger, la distance à franchir a été réduite. Le pont à poutres isostatiques a une section transversale composée d’un caisson de tablier de 300 mm, contenant des raidisseurs transversaux, et de deux poutres de rive de hauteur structurelle. Les poutres de rive sont légèrement inclinées vers l’extérieur pour créer une sensation d’ouverture et servent également de garde-corps au-dessus de la voie ferrée. La main courante avec éclairage intégré est fixée à l’aile intermédiaire en saillie de ces poutres de rive. Le pont de la Zuidweg suit le même style de conception que le pont Kruger, mais il a une portée plus courte de seulement 20 m et une largeur utile de 4 m. Bleu Gate Antwerp, Hoboken (BE) Plaats_Localisation Stad Antwerpen, Antwerpen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ney & Partners, Brussel Architect_Architecte Ney & Partners, Brussel Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) TM Denys–Aelterman Hoofdaannemer_Entreprise générale Aelterman, Gent Staalbouwer_Constructeur métallique Ney & Partners, Aelterman Infosteelleden_Membres d’Infosteel Jasper Léonard Foto’s_Photos 59 CATEGORIE B

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=