info-steel-76

Voetgangersbrug van het station ‘Luxemburg’ Ovale vorm met gebogen HEB140-staalprofielen Om de toename van het aantal reizigers op te vangen, werd het station ’Luxemburg’ in de hoofdstad van het Groothertogdom uitgebreid met twee nieuwe perrons. Met een doorgangsbreedte van 4 m, een veel moderner ontwerp en een ovale vorm, garandeert een nieuwe voetgangersbrug de toegang tot de 6 perrons van het station en vergemakkelijkt ze tegelijkertijd de doorgang van buurtbewoners tussen de wijken Gare en Bonnevoie. De 100 m lange voetgangersbrug bestaat uit een stalen dek met een orthotrope plaat, waardoor een minimale constructiehoogte voor grote overspanningen mogelijk is. Gebogen HEB140-staalprofielen die het dak dragen en de gebogen glaspanelen ondersteunen, zijn om de 1,50 m aan het brugdek bevestigd. De structuur bestaat uit vijf secties, bestaande uit een orthotrope plaat en een gebogen daksysteem met een gebogen glazen gevel. De installatie van de loopbrug betekende dat het station een week lang moest worden stilgelegd. Een rede voor de staalbouwer om een proefmontage op te stellen in zijn atelier in België. Passerelle de la Gare de Luxembourg Une forme ovale avec des cintres en profilés métalliques HEB140 Afin de faire face à l’augmentation du flux de voyageur, la Gare de Luxembourg au Grand Duché s’est développée à travers la création de deux nouveaux quais. D’une largeur de passage de 4 mètres, d’un design beaucoup plus moderne et de forme ovale, un nouvelle passerelle garantit l’accès aux 6 quais de la gare tout en facilitant le passage des riverains entre les quartiers Gare et Bonnevoie. La passerelle, avec ses 100 m de longueur, est composée d’un tablier en acier à dalle orthotrope, permettant une hauteur de construction minimale pour des portées conséquentes. Des cintres en profilés métalliques HEB 140 portant la toiture et servant de support pour les panneaux en verre courbe sont fixés au tablier tous les 1,50 m. La structure est constituée de cinq tronçons et se compose d’une dalle orthotrope et d’un système de toiture, cintrée avec une façade en verre courbe. La pose de la passerelle a nécessité la mise à l’arrêt de la gare pendant une semaine. C’est pourquoi le constructeur métallique a opté pour la réalisation de montages à blanc de l’ouvrage dans son atelier en Belgique. Gare de Luxembourg, Luxembourg (LU) Plaats_Localisation SNCFL – Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois, Luxembourg (LU) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage InCA Ingénieurs Conseils Associés, Niederanven (LU) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (génie civil) RMC Consulting, Luxemborug (LU) (génie technique) Studiebureau (technieken)_Bureau d’études (génie technique) Tralux, Leudelange AM MBB–Arendt–Steffen Holzbau Hoofdaannemer_Entreprise générale MBB (Metallic Bridges of Belgium), Ocquier Staalbouwer_Constructeur métallique MBB, InCA Infosteelleden_Membres d’Infosteel Lukas Huneke Foto’s_Photos 65 CATEGORIE B

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=