info-steel-76

Rolbrug over de Roosendaalse Vliet Een weinig toegepaste techniek De stalen rolbrug is, naast verbinder, ook een verblijfsplek te midden van de Vliet in Roosendaal (NL). Gekenmerkt door een opvallende manier van openen, heeft de brug ook een industrieel karakter en een vrolijke kleur. De brug bestaat uit twee uitkragende delen die in het midden van de Vliet verbonden worden; een uitkragend vast deel aan de zijde van de woonwijk met een rustplek en een beweegbaar deel aan de overzijde. Als de brug zich opent, rolt het beweegbaar brugdeel 18 m de kade op. Het vaste deel blijft 10 m vrij hangen boven het water en vormt een tribune bij evenementen. Cruciaal voor het rolmechaniek en de koppeling in de bajonet is het goed positioneren van ballast en torsie van het bewegende deel te beheersen. De contraballast is verwerkt in verdikte dekplaten. Met ballast aan het uiteinde van het rollende deel wordt in gebruikstoestand altijd druk uitgeoefend op de steunpunten. Om te voorkomen dat de brug uit de geleiding loopt, is een neerhoudconstructie voorzien bij de voorwielen. Om te voorkomen dat de brug als geheel kantelt bij volle belasting, zijn aan de achterzijde twee opvangconstructies verbonden met de betonfundatie. Pont roulant sur la ‘Roosendaalse Vliet’ Une technique peu utilisée Le pont roulant en acier n’est pas seulement un élément ‘connecteur’, c’est aussi un lieu de repos dans le Vliet à Roosendaal (NL). Caractérisé par un mode d’ouverture frappant, le pont a également un caractère industriel et une couleur joyeuse. Le pont, conforme à la classe d’exécution 4, se compose de deux sections en porte-à-faux reliées au milieu du Vliet – une section fixe en porteà-faux du côté de la zone résidentielle avec un balcon et une section mobile du côté opposé. Lorsque le pont s’ouvre, la partie mobile roule sur le quai sur une distance de 18 m. La partie fixe (10 m de long) reste suspendue au-dessus de l’eau, formant une tribune pour le quartier lors d’événements. Le mécanisme de roulement et l’accouplement à baïonnette nécessitent un positionnement correct du lest et un contrôle de la torsion de la partie mobile. Le contre-lest est incorporé dans des plaques de pont épaissies. Le lest étant placé à l’extrémité de la partie roulante, une pression est toujours exercée sur les appuis lorsqu’ils sont utilisés. Pour éviter que la passerelle ne s’écarte du guidage, une structure de contention est prévue au niveau des roues avant. Pour éviter que l’ensemble du pont ne bascule à pleine charge, deux structures de retenue sont reliées à la fondation en béton à l’arrière. Stadsoevers, Roosendaal (NL) Plaats_Localisation Gemeente Roosendaal (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage ODC architecture, Rotterdam (NL) Studio Mars, Rotterdam (NL) Architect_Architecte Maters en de Koning, Roosendaal (NL) PT Structural Design and Analysis, Ridderkerk (NL) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Vissers-Ploegmakers, Oss (NL) Damsteegt Waterwerken, Meerkerk (NL) Hoofdaannemer_Entreprise générale Van der Zalm Metaalindustrie, Brakel (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Maters en De Koning Foto’s_Photos 68 CATEGORIE B

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=