info-steel-76

Fiets- en voetbrug in weervast staal Extra aandacht voor de detaillering De ontwerpers van een 55 m lange fiets- en voetgangersbrug in Laarveld, Weert (NL), kozen voor een slank dek tussen twee dragende randliggers die boven het dek uitsteken. Hierdoor ligt het dek zo laag mogelijk en wordt het hoogteverschil dat fietsers moeten overbruggen tot het minimum beperkt. De samengestelde kokerliggers verlopen in hoogte en volgen daarbij de momentenlijn. Het dek bestaat uit weervast stalen ribben met daarop een dekplaat. Ook het V-vormige steunpunt is vervaardigd uit weervast staal. Weervast staal vraagt om extra aandacht voor de detaillering, met name wat de afwatering betreft. Daarom zijn de bovenzijden van het hekwerk en de kokerliggers niet strak horizontaal, maar afwaterend naar het wegdek toe uitgevoerd. De gehele stalen constructie rond het dek, dus de binnenzijde van de kokerliggers en de bovenzijde van het dek, is geschoopeerd (voor strooizout). Ook is nagedacht over de verbinding tussen de hekwerkvulling van rvs gaas en de stalen constructie. Kunststof ringen tussen beide materialen voorkomen (galvanische) corrosie. Passerelle en acier-autopatinable Une attention particulière aux détails Les concepteurs d’une passerelle pour vélos et piétons de 55 m de long au Laarveld à Weert (NL), ont opté pour un tablier élancé entre deux poutres de rive qui dépassent du tablier. Cela permet de maintenir le tablier aussi bas que possible et de minimiser la différence de hauteur que les cyclistes doivent franchir. Les poutres caissons composées diminuent en hauteur, en suivant le diagramme des moments. Le tablier est constitué de nervures en acier auto-patinable, surmontées d’un platelage. Le support en forme de V est également en acier auto-patinable. L’acier auto-patinable exige une attention particulière aux détails, notamment en ce qui concerne le drainage. C’est pourquoi les côtés supérieurs de la balustrade et des poutres-caissons ne sont pas rigoureusement horizontaux, mais s’écoulent vers la route. L’ensemble de la structure en acier autour du tablier, c’est-àdire entre les poutres-caissons et le dessus du tablier, est traitée par schoopage (pour le sel de déneigement). Laarveld, Weert (NL) Plaats_Localisation Gemeente Weert, Weert (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage ipv Delft, Delft (NL) Architect_Architecte Adams Bouwadviesbureau (VeriCon), Druten (NL) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout (NL) Hoofdaannemer_Entreprise générale Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique ipv Delft Foto’s_Photos 76 CATEGORIE B

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=