info-steel-76

de buitenzijde ter verstijving met een plaatdikte van 20 mm. De hoofddraagstructuur bestaat uit een zeer complexe geometrie welke niet eenvoudig te modelleren is, laat staan te produceren. De ’zielen’ van de kokers bestaan uit, tot 80 mm dikke, staalplaten welke getorst dienden te worden tot dubbelgekromde vlakken. De kokers zelf lopen taps toe tot op het punt dat deze niet meer via de binnenzijde veilig te bereiken zijn. Het was een bijzondere uitdaging om alle lassen uitvoerbaar te ontwerpen met respect voor het architecturaal resultaat en rekening houdend met de sterkte, stijfheid en vermoeiing. Dit leidde tot een opdeling van de brug in 50 kleinere bouwdelen. Deze 50 elementen van de brug zijn in het atelier samengesteld tot 14 bouwdelen om te transporten naar de bouwplaats middels vrachtwagen, binnenschip én ponton. cruciformes découpées et d’une épaisseur de 20 mm, munies d’une semelle extérieure de raidissement d’une épaisseur de 20 mm. La structure porteuse principale est constituée d’une géométrie très complexe qu’il n’est pas facile de modéliser, et encore moins de fabriquer. Les ’âmes’ des caissons sont constituées de plaques d’acier d’une épaisseur allant jusqu’à 80 mm qui ont dû être torsadées pour former des plans à double courbure. Les caissons eux-mêmes se rétrécissent au point qu’il n’est plus possible de les atteindre de l’intérieur en toute sécurité. Il a été particulièrement difficile de concevoir toutes les soudures de manière réalisable, tout en respectant le résultat architectural ainsi que la résistance, la rigidité et la fatigue. Le résultat final a été la division du pont en 50 pièces plus petites. Uit het juryverslag: “Zowel de detaillering, de afwerking als de uitvoering getuigen van zeer hoge (esthetische) eisen, wat van de brug een echt kunstwerk maakt. De jury apprecieerde verder het ingenieus uitgedokterde montageconcept om de brug te bouwen zodat uiteindelijk ook de juiste spatkrachten aanwezig waren.” Extrait du rapport du jury : “Les détails, la finition et l’exécution témoignent tous de normes (esthétiques) très élevées, faisant du pont une véritable œuvre d’art. Le jury a également apprécié l’ingéniosité du concept d’assemblage pour construire le pont de manière à ce que les forces de projection adéquates soient présentes à la sortie.” 17 CATEGORIE A

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