info-steel-76

Suzan Danielbrug in Brussel Een bijzonder slanke bowstringbrug De Suzan Danielbrug over het kanaal Brussel-Charleroi creëert een nieuwe verbinding tussen het Brusselse Noordstation en Tour &Taxis. In afwachting van de aanleg van de nieuwe tramlijn wordt de brug sinds de opening gebruikt door busverkeer. De grote ontwerpuitdaging bestond uit het creëren van een vrij doorvaartprofiel van 7 m hoog over de volledige kanaalbreedte in combinatie met een beperking van langshellingen voor de gebruikers van de brug. Het resultaat is slanke brug met hoofdoverspanning van 60 m opgebouwd uit een uitgesproken dunne structurele nagespannen betonplaat van 45 cm dik tussen langsbalken, opgehangen aan stalen bogen en plaatvormige hangers. Het voetgangersgedeelte bestaat uit een roestvast stalen draagstructuur in uitkraging met een dikte van 25 cm. In beide zijoverspanningen van 27 m lang zijn de stalen bogen vervangen door betonnen balken met variabele hoogte. Le pont Suzan Daniel à Bruxelles Un pont en arc (bowstring) particulièrement fin Le pont Suzan Daniel au-dessus du canal Bruxelles-Charleroi crée une nouvelle liaison entre la gare du Nord de Bruxelles et Tour &Taxis. En attendant la construction de la nouvelle ligne de tramway, le pont est utilisé par les bus depuis son ouverture. Le principal défi de la conception était de créer un profil de passage libre de 7 m de haut sur toute la largeur du canal, tout en limitant les rampes longitudinales pour les utilisateurs du pont. Le résultat se traduit par un pont élancé d’une portée principale de 60 m, construit à partir d’une dalle de béton précontraint de 45 cm d’épaisseur entre les poutres longitudinales, suspendue à des arcs en acier et à des suspentes en forme de plaques. La section piétonne est constituée d’une structure porteuse en porte-àfaux en acier inoxydable de 25 cm d’épaisseur. Dans les deux travées latérales de 27 m de long, les arcs en acier ont été remplacés par des poutres en béton de hauteur variable. Akenkaai – Materialenkaai, Brussel (BE) Plaats_Localisation Beliris – FOD Mobiliteit en Vervoer, Brussel Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Bureau Greisch, Liège Architect_Architecte Bureau Greisch, Liège Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) TM Jan De Nul – Aelterman, Aalst Hoofdaannemer_Entreprise générale Aelterman, Gent Staalbouwer_Constructeur métallique Jan De Nul, Aalst (elementen in inox) Andere staaltoepassing_Autre application d’acier Bureau Greisch, Aelterman Infosteelleden_Membres d’Infosteel J.L Deru & Greisch Foto’s_Photos 26 CATEGORIE A

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=