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Cruise Terminal Antwerpen Een gekanteld vierkant als structuur en als dak De nieuwe cruiseterminal aan de Schelde ligt bij het historische centrum van Antwerpen. Twee identieke passerellen overspannen de kade naar een tussenponton, dat op zijn beurt aansluit op het hoofdponton. Gezien de grote variatie in waterpeil van de Schelde vereisen de toegangsbruggen een overspanning van 70 m. De dwarsdoorsnede van de bruggen is een 45° gekanteld vierkant, dat dient als structuur en als dak. De kanteling van 45° heeft niet alleen structurele voordelen, maar creëert ook een opener gevoel voor de gebruikers. Om dezelfde reden zijn de zijkanten zo open mogelijk gemaakt. De karakteristieke openingen werden in staalplaten gesneden en vervolgens in de vereiste vorm geperst. De brugpanelen zijn met stuiklassen in de lengterichting verbonden met het orthotrope dek. De Cruise Terminal in Antwerpen ontworpen met meer aandacht voor het ontwerp, waarbij materiaal, geometrie, detaillering en kleuren bij elkaar passen en één coherente constructie vormen. Cruise Terminal Anvers Un carré incliné en tant que structure et toit Le nouveau terminal de croisière sur l’Escaut est situé tout près du centre historique d’Anvers. Deux passerelles identiques relient le quai à un ponton intermédiaire, lui-même relié au ponton principal de débarquement. Compte tenu de la forte variation du niveau de l’eau de l’Escaut, les ponts d’accès doivent avoir une portée de 70 mètres. La section transversale des passerelles est un carré incliné à 45°, qui sert à la fois de structure et de toit. L’inclinaison à 45° n’a pas seulement des avantages structurels, elle crée également une sensation d’ouverture pour les utilisateurs. Pour la même raison, les côtés sont aussi ouverts que possible. Les ouvertures caractéristiques ont été découpées dans des tôles d’acier, puis pliées dans la forme voulue. Les parois du pont sont assemblées au tablier orthotrope par des soudures longitudinales bout à bout. Le terminal de croisière d’Anvers a été conçu avec une plus grande attention au design, où les matériaux, la géométrie, les détails et les couleurs s’harmonisent et forment une construction cohérente. Jordaenskaai, Antwerpen (BE) Plaats_Localisation De Vlaamse Waterweg, Hasselt AG Vespa, Antwerpen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ney & Partners, Brussel Architect_Architecte Ney & Partners, Brussel SBE, Sint-Niklaas Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) TM Artes Roegiers – Artes Depret–Victor Buyck Steel Construction Hoofdaannemer_Entreprise générale Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique Victor Buyck Steel Construction, Ney & Partners Infosteelleden_Membres d’Infosteel Gilles Alonso (Ney & Partners) Foto’s_Photos 49 CATEGORIE B

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