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Brugjes bij voormalige legermuseum Een uitgekiende landing Om het oude legermuseum in Delft (NL) te ontsluiten, zijn twee stalen boogbruggen voor voetgangers geplaatst. De bruggen overspannen de grachten over een afstand van respectievelijk 13 en 16 m en leiden naar het hotel, restaurant en congrescentrum in het voormalige artilleriemagazijn. De boog refereert aan de oude gemetselde boogbruggen, maar is ook functioneel: er moet voldoende ruimte zijn voor de rondvaart. De bruggen halen hun constructieve stijfheid uit hun boog, die rust op de pijlers. De ’loopplankjes’, stalen zetwerk, waarmee de brug aanlandt op de kades, vangen spatkrachten op. De pijlerconstructie, verborgen onder de waterspiegel vlak bij de kade, en de dunne balustrade houdt het aanzicht van de bruggen ijl. Het brugdek is gemaakt van gebogen Thorca, een sterke sandwichconstructie waarmee de brug extra slank kon blijven. Zowel de grachten van de Oude Delft als de Nieuwe Delft versmallen richting het centrum. Hierdoor lopen de kades schuin, waardoor de bruggen op een eenvoudige manier op hun plek konden worden gelegd: ze zijn er vanaf de brede kant in gevaren en daarna vanaf pontons op de pijlers getild. Deux ponts près d’un ancien musée de l’armée Un embarcadère sophistiqué Pour désenclaver l’ancien musée de l’armée à Delft (NL), deux ponts en arc en acier pour les piétons ont été installés. Les ponts franchissent les canaux respectivement d’une distance de 13 et 16 m et mènent à l’hôtel, au restaurant et au centre de conférence dans l’ancien magasin d’artillerie. L’arche fait référence aux anciens ponts à arche en maçonnerie, mais elle est également fonctionnelle : il faut qu’il y ait suffisamment de place pour un tour en bateau. Les ponts obtiennent leur rigidité structurelle grâce à leur arche, qui repose sur les piles. Les ‘plates-formes’, des éléments en tôle d’acier pliée, utilisées par le pont pour se poser sur les quais, absorbent les poussées. La construction des piliers, juste aux abords des quais sont cachés sous le niveau de l’eau, et la fine balustrade confèrent aux ponts une apparence fragile. Le tablier du pont est fait de Thorca courbé, une construction sandwich solide qui a permis au pont de rester très élancé. Les canaux Oude Delft et Nieuwe Delft se rétrécissent vers le centre-ville. Les quais sont donc en oblique, ce qui a permis de mettre en place les ponts d’une manière simple : ils ont été navigués depuis le côté le plus large, puis hissés sur les piliers à partir de pontons. Arsenaal, Delft (NL) Plaats_Localisation Driestar, Utrecht (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage cepezed, Delft (NL) Architect_Architecte Haasnoot bruggen, Rijnsbrug (NL) Md Raadgevend Ingenieurs, Rotterdam (NL) (voortraject) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Haasnoot bruggen, Rijnsbrug (NL) Hoofdaannemer_Entreprise générale Haasnoot bruggen, Rijnsbrug (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Lucas van der Wee (cepezed) Foto’s_Photos 53 CATEGORIE B

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