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Het Vëlodukt Visuele blikvangers in gekleurd staal Het Vëlodukt-project omvat de bouw van een voetgangersbrug voor zachte mobiliteit, momenteel de langste (1,2 km) fietsbrug in Europa. Aan weerszijden van de voetgangersbrug bevinden zich ontdubbelde toegangshellingen. Het zorgt voor een directe fietsverbinding tussen de wijken Esch-Belval en Esch-sur-Alzette (LU) Over het gehele traject bevinden zich speciale elementen zoals structurele portieken, verlichtingsmasten, nissen en verticale circulatie. Deze elementen, uitgevoerd in gekleurd gelakt staal (geel, rood), zijn een visuele blikvanger en versterken de identiteit van het fietspad. De andere gebruikte materialen zijn ruw gegoten beton, weervast staal en roestvast staal. Het rijgedeelte bestaat uit een orthotrope plaat op twee liggers, gemaakt met behulp van gewalste halve profielen. De constructie is hyperstatisch over drie tot vier overspanningen van respectievelijk 17 en 19 m lengte. Tussen de assen 25 en 39 is het statische systeem gewijzigd, terwijl het aspect van dubbele liggers van het dek behouden is gebleven. De aanwezigheid van te behouden bomen langs de sporen maakte het ontwerp van een hangend deel noodzakelijk. Le Vëlodukt L’acier laqué coloré - accroche visuelle Le Vëlodukt est la passerelle dédiée à la mobilité douce, qui représente à l’heure actuelle, la plus longue (1,2 km) passerelle cycliste d’Europe. De part et d’autre de la passerelle des rampes d’accès dédoublées permettent d’accéder à celleci. Le Vëlodukt assure une liaison cyclable directe entre les quartiers Esch-Belval et Esch-sur-Alzette. L’ensemble est ponctué d’éléments particuliers, tels que les portiques structurels, les mats d’éclairage, les alcôves ainsi que la circulation verticale. Ces éléments réalisés en acier laqué coloré (jaune, rouge) jouent l’accroche visuelle et renforce l’identité de la piste cyclable. Les autres matériaux utilisés sont le béton brut, l’acier auto-patinable et l’acier inoxydable. La tablier de la passerelle consiste en une dalle orthotrope sur deux poutres, réalisées à l’aide de demi-profilés laminés. La structure porte de manière hyperstatique sur trois à quatre travées de longueurs 17 et 19 m respectivement. Entre les axes 25 et 39, le système statique est modifié tout en gardant l’aspect bi-poutre du tablier. La présence d’arbres à conserver le long des voies ferrées a nécessité la conception d’une partie suspendue. Esch-Belval / Esch-sur-Alzette (LU) Plaats_Localisation Le gouvernement du Grand-Duché de Luxembourg - Ministère de la Mobilité et des Travaux publics - Administration des Ponts et Chaussées (LU) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Jim Clemes Associates, Esch-sur-Alzette (LU) Architect_Architecte Mersch Ingénieurs-paysagistes,Contern (LU) Landschapsontwerp_Paysagiste TR Engineering, Luxembourg (LU) Schlaich Bergmann Partner GmbH (SBP), Stuttgart (DE) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (génie civil) Goblet Lavandier & Associés, Niederanven (LU) Studiebureau (technieken)_Bureau d’études (génie technique) AM Félix Giorgetti–Cimolai Hoofdaannemer_Entreprise générale Cimolai, Porcia (IT) Zobel Montaggi, Napoli (IT) (montage) Staalbouwer_Constructeur métallique ArcelorMittal, Luxembourg (LU) Andere staaltoepassing_Autre application d’acier TR-Engineering, ArcelorMittal Infosteelleden_Membres d’Infosteel P&CH / FrameArt Media / Eric Chenal Foto’s_Photos 54 CATEGORIE B

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