Pont-à-ponts in Doornik

Ondertitel: Nieuw stadsicoon overbrugt verbrede Schelde
Tekst: <p>De realisatie van het Seine-Scheldeproject gaat gepaard met de verbreding van de Schelde in Doornik. Het nieuwe vaartracé kwam in botsing met de voormalige brug – niet alleen met de pijler op de rechteroever, maar ook met de onderkant van het brugdek, aangezien er een vrije hoogte van 7 m vereist is. Om de impact op het landhoofd te beperken, maakte het bestaande bruggeheel plaats voor een slankere variant. <br> Het gebruik van staal lag voor de hand, zeker gezien de overeenstemmende tinten van de breukstenen van de landhoofden en het geverfde staal.</p>
Magazine: https://www.infosteel.be/images/magazine/info-steel-62/52/index.html
Plaats: Rue de Pont - Tournai (BE)
Opdrachtgever: SPW Mobilité et Infrastructures - Département EHE - Direction des voies hydrauliques de Tournai - Tournai
Architect: Bureau Greisch - Liège
Studiebureau: Bureau Greisch - Liège
Controlebureau: SECO - Brussel-Bruxelles
Hoofdaannemer: SM Galere - Wanty - Chaudfontaine
Staalbouwer: TMI (Techno Métal Industrie) - Seilles
Infosteelleden: SPW, Bureau Greisch, TMI (Techno Métal Industrie)
Foto: Jean-Luc Deru (photo-daylight.com) / Alexandre Valee
De realisatie van het Seine-Scheldeproject gaat gepaard met de verbreding van de Schelde in Doornik. Het nieuwe vaartracé kwam in botsing met de voormalige brug – niet alleen met de pijler op de rechteroever, maar ook met de onderkant van het brugdek, aangezien er een vrije hoogte van 7 m vereist is. Om de impact op het landhoofd te beperken, maakte het bestaande bruggeheel plaats voor een slankere variant. Het gebruik van staal lag voor de hand, zeker gezien de overeenstemmende tinten van de breukstenen van de landhoofden en het geverfde staal.
  • Aangemaakt op .

© 2023 - Infosteel