Pont-à-ponts in Doornik

- Ondertitel: Nieuw stadsicoon overbrugt verbrede Schelde
- Tekst: <p>De realisatie van het Seine-Scheldeproject gaat gepaard met de verbreding van de Schelde in Doornik. Het nieuwe vaartracé kwam in botsing met de voormalige brug – niet alleen met de pijler op de rechteroever, maar ook met de onderkant van het brugdek, aangezien er een vrije hoogte van 7 m vereist is. Om de impact op het landhoofd te beperken, maakte het bestaande bruggeheel plaats voor een slankere variant. <br> Het gebruik van staal lag voor de hand, zeker gezien de overeenstemmende tinten van de breukstenen van de landhoofden en het geverfde staal.</p>
- Magazine: https://www.infosteel.be/images/magazine/info-steel-62/52/index.html
- Plaats: Rue de Pont - Tournai (BE)
- Opdrachtgever: SPW Mobilité et Infrastructures - Département EHE - Direction des voies hydrauliques de Tournai - Tournai
- Architect: Bureau Greisch - Liège
- Studiebureau: Bureau Greisch - Liège
- Controlebureau: SECO - Brussel-Bruxelles
- Hoofdaannemer: SM Galere - Wanty - Chaudfontaine
- Staalbouwer: TMI (Techno Métal Industrie) - Seilles
- Infosteelleden: SPW, Bureau Greisch, TMI (Techno Métal Industrie)
- Foto: Jean-Luc Deru (photo-daylight.com) / Alexandre Valee
De realisatie van het Seine-Scheldeproject gaat gepaard met de verbreding van de Schelde in Doornik. Het nieuwe vaartracé kwam in botsing met de voormalige brug – niet alleen met de pijler op de rechteroever, maar ook met de onderkant van het brugdek, aangezien er een vrije hoogte van 7 m vereist is. Om de impact op het landhoofd te beperken, maakte het bestaande bruggeheel plaats voor een slankere variant.
Het gebruik van staal lag voor de hand, zeker gezien de overeenstemmende tinten van de breukstenen van de landhoofden en het geverfde staal.
- Aangemaakt op .