S-vormige kokerliggerbrug voor bussen in Zwolle

Ondertitel: Inrijden hoofdoverspanning vergt unieke aanpak
Magazine: https://www.infosteel.be/images/magazine/info-steel-62/92/index.html
Plaats: Nieuwe Veerallee - Willemskade - Zwolle (NL)
Opdrachtgever: Gemeente Zwolle / Prorail - Zwolle / Utrecht (NL)
Architect: ipv Delft - Delft (NL)
Studiebureau: Setzpfandt Beratende Ingenieure - Weimar (DE)
Controlebureau: Prorail - Utrecht (NL)
Hoofdaannemer: Bam Infra - Gouda (NL)
Staalbouwer: Victor Buyck Steel Construction - Eeklo
Infosteelleden: Victor Buyck Steel Construction
Foto: Henk Snaterse (ipv Delft)
Het bijzondere ontwerp van de 245 m lange S-vormige busbrug over het spoor bij het treinstation van Zwolle maakte van de bouw een waar huzarenstukje. De brug is opgebouwd uit een 110 m lange, kokervormige hoofdligger met uitkragende stalen vleugels, die bekleed zijn met bamboe. De hoofdligger heeft een S-vorm, weegt 1.000 ton en is uitgevoerd in S355-staal. Boven op de stalen constructie kwam een betonnen druklaag, schuifvast verbonden met stiftdeuvels. De 110 m lange staalconstructie, geprefabriceerd in België, werd in dertig brugdelen naar Zwolle getransporteerd. De hoofdoverspanning is geassembleerd naast het spoor. Gelijktijdig werden de betonnen steunpunten, landhoofden en de noordelijke aanbrug gebouwd.

© 2021 - Infosteel