Tekst: <p>Het National Stadion “Lia Manoliu” dat het oude Nationalstadion van 1953 vervangt, is het grootste in Roemenië. Het biedt plaats aan 55.000 toeschouwers met daaronder comfortabele VIP- en business loges. Het omvat verder restaurants, conferentiezalen en een parkeergarage en is aardbevingsbestendig gebouwd.<br>
De blikvanger van dit nieuwe stadion is het afsluitbare dak dat zich op meer dan 25 m hoogte bevindt. Het bestaat uit een staal-zeil-membraanconstructie. De dakstructuur meet 210 x 190 x 21 m en heeft een totaal gewicht van 2600 ton staal. Het bestaat uit 40 kolommen die elk 19,2 ton wegen, een drukring van 1.800 ton en een zeilstructuur van 248 ton.<br>
De “big lift” bestond uit vier fasen. Eerst werden alle staalkabels simultaan gehesen. Vervolgens werden de kabels in groep aangespannen. Bij de derde fase werd elke kabel gecorrigeerd en bij de vierde werden de pennen in de kabelvorken geplaatst waardoor de hele constructie werd verzekerd.</p>
Tekst: <p>De Arkemafabriek van Carling in Saint-Avold bevindt zich in het departement van de Moselle in Oost-Frankrijk, dichtbij de Duitse, Luxemburgse en Belgische grens. Arkema is een van de grote economische spelers in deze streek. Ze geniet van een bevoorrechte situatie, op het kruispunt van Europa. De chemische industrie produceert er acrylaten, copolymeren, tripolymeren, ethyleen en acrylderivaten. Arkema levert grondstoffen voor producten voor dagelijks gebruik zoals pampers, verven enz.<br>
Arkema liet er voor haar activiteit een nieuwe staalconstructie bouwen van 20 m hoog, 22,2 m lang en 19,42 m breed. De structuur weegt 86 ton en voldoet aan de normen om mogelijke seismische schokken in dit gebied op te vangen.</p>
Tekst: <p>In de nieuwe vertrekhal ‘Satellite 4’ van de Parijse luchthaven Charles-de-Gaulle in Roissy werden zes grote trappen ontworpen als stalen “poutres-caissons”. Concreet gaat het om samengelaste profielen uit platen waarin de nodige gaten voorzien werden ter bevestiging van de traptreden en de leuningen.<br>
De trappen werden in één stuk in het atelier aan elkaar gelast en gemonteerd tussen de reeds geplaatste roltrappen. Op het moment van de montage was het dak reeds afgewerkt zodat er niet met een grote kraan kon gehesen worden. Er kwamen kleine hulpstructuren aan te pas en de trappen dienden ter plaatse met takels gehesen te worden.<br>
Een extra-moeilijkheid was de verankering. Doordat de roltrappen reeds geïnstalleerd waren was er praktisch geen plaats om de mechanische en chemische ankers in het beton te boren.</p>
Tekst: <p>De staalstructuur van het kantoorgebouw van de ZAC in Bruyères bestaat in hoofdzaak uit een draagstructuur voor een staalplaatbetonvloer, waarbij de liggers met deuvels in het beton verbonden zijn zodat deze liggers als samenwerkend staal-beton worden berekend. Daardoor worden de spanningen in het staal kleiner en is de doorbuiging beperkter.<br>
Tevens zorgt de staalstructuur ervoor dat men een uitkraging kan maken waarop 7 verdiepingen in beton rusten. In de structuur zitten ook twee vierendeelliggers, een van twee verdiepingen en een van drie hoog. Hierdoor kunnen fijne architecturale kolommen worden gerealiseerd terwijl er toch grote overspanningen mogelijk zijn.<br>
De stalen liggers werden met RF behandeld door middel van een flocage. De staalplaatbetonvloer werd zo berekend dat hij met een extra-bijlegwapening ook een brandweerstand verkrijgt.</p>
Tekst: <p>Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een verkeersknooppunt van regionale en internationale betekenis.Met 110.000 reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel mensen als de luchthaven van Schiphol. Na de voltooiing van het station wil men streven naar 300.000 reizigers per dag.<br>
De aankomsthal is het centrale knooppunt van trein, metro, tram, bus, taxi, ondergrondse fietsenstalling en parkeergarage en commerciële ruimten.<br>
De staalstructuur wordt gedragen door 4 unieke hoofdspanten met een vrije overspanning tot 120 m. De spanten van de in 2 richtingen gezeegde dakvlakken bestaan uit zowel vakwerkstructuren als uit plaatmateriaal opgebouwde elementen met een plaatdikte tot 100 mm. Dak en geveldelen kregen een toplaag van RVS 316L met een dikte van 0,5 mm. Uniek detail: de 3.500 ton wegende staalconstructie boven het nieuwe metrostation moest zo worden gebouwd dat de oppervlaktedruk op het metrodek niet groter was dan 1 ton/m2.</p>
Tekst: <p>De opdracht bestond in de bouw van een hedendaags garagecomplex waarbij onthaal en uitstraling centraal staan. Gekozen werd voor een industriebouw met hoge afwerkings- en detailleringsgraad.<br>
De Audi-showroom van Coox Motors werd ontworpen volgens het Terminalconcept van Audi, een visionaire architectuur met een design uit meerdere lagen. Er werd gebruik gemaakt van een stalen draagstructuur en stalen gevel (Alu-geperforeerde plaat) met honingraatstructuur. De grote glaspartij maakt de strakke look compleet. De eyecatcher in het interieur is de gebogen wand, bekleed met zwart steentapijt.<br>
Er werd bewust voor een staalconstructie gekozen omwille van de zeer korte uitvoeringstermijn en de freelheid van de constructie. De beperkte secties in verhouding tot het beton, zorgden ervoor dat de staalconstructie makkelijk weggewerkt kon worden in de binnenafwerking van de garage.</p>
Tekst: <p>BRC (Belgian Refining Corporation) in Antwerpen is één van de vijf actieve petroleumraffinaderijen in België.<br>
Vertrekkend van ruwe aardolie wordt een breed gamma van koolwaterstoffen geproduceerd, waaronder propaan- en butaangas, benzine, stookolie en zwavel.<br>
De structuur heeft een lengte van 27,22 m, een breedte van 13,35 m en een hoogte van 13 m. De totale metalen structuur heeft een gewicht van 36 ton.<br>
Op basis van de door de bouwheer opgelegde specifieke eisen werd een economisch structureel ontwerp gerealiseerd.</p>
Tekst: <p>Design, functionaliteit en energiezuinigheid: dat waren de drie criteria die aan de grondslag lagen van de bouw van de nieuwe productiehal van ME Construct in Bree. Deze hal van 2.000 m2 bestaat uit twee delen: een deel voor staal- en constructiewerken, een tweede voor de montage van lamellen, containers, cassettes, akoestische panelen enz. Het dak loopt naadloos over in de kopse gevelbekleding die dan overgaat in een gedeelte aluminium strekmetaal van Métal Déployé.<br>
Zowel de wanden als de dakconstructie werden als draagstructuur voorzien van geperforeerde binnendozen en steeldeck. Het dak werd afgewerkt met Kalzip aluminium felsdakprofielen die door ME zelf werden geprofileerd tot de gewenste lengte van 45 m in één stuk. Dit Kalzip-dak werd praktisch volledig bedekt met fotovoltaïsche zonnepanelen die plat op het dak liggen dankzij speciale clips.<br>
Vermits ME nauw samenwerkt met de Duitse Pohl-groep, werd besloten de gevels uit te voeren in Pohl gevelcassettes.</p>
Tekst: <p>Omwille van de lichtheid van de kolommen en liggers werd voor de nieuwe industriële hal van 35.000 m2 van de Mechelse Veilingen in Sint-Katelijne-Waver, resoluut gekozen voor een staalstructuur.<br>
Deze structuur bestaat uit vakwerken en opvangvakwerken. De spantafstanden tussen de vakwerken bedraagt 6 m. De dakplaten zijn steeldeck 106. De kolommen rusten op een rooster van 50 x 32 m.<br>
De opvangvakwerken – om de 50 m – zijn berekend als portieken die de windlasten op de langsgevels opvangen. De wind op de kopgevels wordt via grote windverbanden in het dak overgebracht naar de windverbanden in de langsgevels. De knikkrachten van de onderregel gaan via een zogenaamd slingerverband over naar de windverbanden in het dak.</p>