Skip to main content
Corentin Haubruge (Ney & Partners) / Victor Buyck Steel Construction
Award 2023 - Nomination

Brigandsbrug in Ingelmunster

Een onderstructuur die de weg letterlijk over de vallei tilt

De Brigandsbrug over het kanaal Roeselare-Leie is een architecturale parel die het centrum van Ingelmunster verbindt. De brug verbindt niet alleen twee dorpshelften, ze laat een nieuwe groene as van fauna en flora onder de brug toe. Er werd gekozen voor een lange brug die de weg letterlijk over de vallei tilt door het gebruik van een onderstructuur, een draagstructuur die zich onder het brugdek bevindt.

De brug is een kleine 300 m lang en bestaat uit een 1400 t zware stalen hoofddraagconstructie met een betonnen dek uit twee langsdelen gescheiden een licht doorlatend rooster. De staalstructuur van continue bogen en liggers werd ontdubbeld in twee parallelle stalen kokers om de nodige brugdekbreedte te kunnen ondersteunen. Elk van deze kokers vangt onafhankelijk van elkaar de torsie van de bovenliggende rijbaan op. De ruimte tussen de bogen en de liggers net onder het brugdek worden opgevuld met diagonalen. Deze vakwerkstructuur gaf de staalstructuur de nodige stijfheid onder asymmetrische belastingen. Het vakwerk bestaat uit uitgesneden kruisvormige platen met een plaatdikte van 20 mm voorzien van een flens op de buitenzijde ter verstijving met een plaatdikte van 20 mm.

De hoofddraagstructuur bestaat uit een zeer complexe geometrie welke niet eenvoudig te modelleren is, laat staan te produceren. De ‘zielen’ van de kokers bestaan uit tot 80 mm dikke staalplaten welke getorst dienden te worden tot dubbelgekromde vlakken. De kokers zelf lopen taps toe tot op het punt dat deze niet meer via de binnenzijde veilig te bereiken zijn. Het was een bijzondere uitdaging om alle lassen uitvoerbaar te ontwerpen echter met respect voor het architecturaal resultaat alsook met respect voor sterkte, stijfheid en vermoeiing. Het eindresultaat was een opdeling van de brug in 50 kleinere bouwdelen.

Deze 50 elementen van de brug zijn in het atelier samengesteld tot 14 bouwdelen welke getransporteerd zijn naar de bouwplaats middels vrachtwagen, binnenschip én ponton.

  • Stationsstraat, Ingelmunster (BE)
    Plaats
  • De Vlaamse Waterweg, Hasselt
    Gemeente Ingelmunster, Ingelmunster
    Opdrachtgever
  • TM Ney & Partners - 360 Architecten - Bureau Bas Smets
    Architect / Ontwerper
  • Ney & Partners, Brussel
    Studiebureau (stabiliteit)
  •  TM Artes Depret – Victor Buyck Steel Construction – Stadsbader 
    Hoofdaannemer
  • Victor Buyck Steel Construction, Eeklo
    Staalbouwer
  • Renotec, Brussel (Mageba Bearings )
    Deschacht, Gent-Oostakker (ondergrondse buffertanks)
    B-Line Metaalconstructies (centraal rooster, leuningen)
    Andere staaltoepassingen
  • Ney & Partners, Victor Buyck Steel Construction, Stadsbader
    Infosteelleden
  • Corentin Haubruge (Ney & Partners) / Victor Buyck Steel Construction
    Foto