Skip to main content
J.L Deru / Greisch
Award 2023 - Nomination

Passerelle in Arquennes

Het karakter van de vooroorlogse brug te hernemen

De passerelle in Arquennes overspant de Samme en verbindt twee delen van RAVeL-lijn 141. (Réseau Autonome de Voies Lentes - Autonoom netwerk van trage wegen)

Het is een 54 m lange weervast stalen voetgangersbrug met twee traveeën. De voetgangersbrug is geplaatst op de voormalige landhoofden en pijlers van een spoorwegbrug die na Wereldoorlog II werd ontmanteld.

Om het karakter van de oude brug te hernemen, bestaat het ontwerp van de voetgangersbrug uit een kokerliggerconstructie waarvan de vlakken zijn opgebouwd uit een vakwerk met een raster op 45°. De elementen van dit raster bestaan uit staven van 80 x 60 mm² en de wanden van het ‘caisson’ zijn opgebouwd uit een raster van staven van 30 x 12 mm² met een tussenafstand van 35 cm. Deze staven van het vakwerk zijn op elk kruispunt aan elkaar gelast om de stabiliteit te garanderen, en aan de randstaven vastgelast.

Deze structuur is bedekt met een houten (azobe) brugdek waarvan de planken rusten op de twee vakwerkelementen en één meter uitkragen.

  • RAVeL141/ Ancien Canal, Arquennes (Seneffe) (BE)
    Plaats
  • Commune de Seneffe
    Service public de Wallonie SPW Mobilité et Infrastructures, Namur
    Opdrachtgever
  • Bureau Greisch, Liège
    Architect / Ontwerper
  • Bureau Greisch, Liège
    Studiebureau (stabiliteit)
  • Renotec, Bruxelles
    Techno Métal Industrie (TMI)
    Hoofdaannemer
  • Techno Métal Industrie (TMI), Andenne
    Staalbouwer
  • Techno Métal Industrie, Bureau Greisch
    Infosteelleden
  • J.L Deru / Greisch
    Foto