Skip to main content
Stad Kortrijk / Corentin Haubruge / Ney & Partners

Reepbrug in Kortrijk

Stalen tuibrug met twee liftschachten als masten

De Reepbrug over de Leie in Kortrijk is de laatste in de rij van acht bruggen die werden vervangen om het vaargabarit te vergroten. De nieuwe voetgangersbrug verbindt de westelijke tip van het eiland Buda met de wijk Overleie.

De nieuwe Reepbrug is een stalen tuibrug die de twee liftschachten gebruikt als masten. In dwarsdoorsnede steunt het brugdek op twee randbalken gemaakt uit een eenvoudige dikke stalen plaat. Het brugdek is een gesloten koker – met brugdekplaat, dwarsverstijvers en onderflens – om de torsiestijfheid te vergroten. Het 62 m lange en 3 m brede brugdek is op de twee uiteinden door middel van scharnieren verbonden met de liftschachten en opgehangen aan 4 kabels, type Fully-locked, met diameter 63 mm.

De dakplaat van de liftschachten liggen in het verlengde van de kabels, ook de dikke lijfplaten van het brugdek het een vormgeving om de kracht van de kabels mooi in te leiden.
De gehele structuur is integraal, de vakwerkstructuur van de liftschachten is monolitisch verbonden in de kelder wanden en paalkoppen.

  • Fabriekskaai, Kortijk (BE)
    Plaats
  • De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio West, Merelbeke
    Opdrachtgever
  • Ney & Partners, Brussel
    Architect / Ontwerper
  • Ney & Partners, Brussel
    Studiebureau (stabiliteit)
  • Artes Depret, Zeebrugge
    Hoofdaannemer
  • CSM Steelstructures, Hamont-Achel (BE)
    Staalbouwer
  • Ney & Partners, CSM Steelstructures
    Infosteelleden
  • Stad Kortrijk / Corentin Haubruge / Ney & Partners
    Foto