Skip to main content
  • Ondertitel: Over de Ourthe in Tilff
  • Tekst: <p>Deze nieuwe verkeersbrug met onderliggende fiets- en voetgangerspasserelle over de Ourthe in Tilff maakt deel uit van een grootschalige overheidsopdracht die ook de landschapsinrichting van publieke ruimtes zoals parkeerterreinen, promenades voor zachte weggebruikers langs de rivieroevers, de herinrichting van de kades, de creatie van een doorgang onder de spoorwegen en auto- en voetgangersverbindingen omvat. </p>
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Tilff (Esneux)
  • Opdrachtgever: SPW – DG01
  • Architect: A.M. Arcadis - AAST - Ney (auteurs du projet)Ney & Partners (architecte)
  • Studiebureau: Ney & Partners
  • Hoofdaannemer: BAM Galère
  • Staalbouwer: Emesa puis Almex Metaal (structure),<br /> Ferrokonstrukt (passerelle suspendue)
  • Ander staal: TMI (garde-corps et escaliers)
  • Infosteelleden: Ney and Partners / Arcadis / TMI / SPW
  • Foto: jvdb (Infosteel)
  • Ondertitel: Hedendaags paviljoen in historisch kader
  • Award: 0
  • Tekst: <p>Het ontvangstpaviljoen van het Brugse Gruuthusemuseum herstelt de afsluiting van het eeuwenoude ‘hof’ en staat centraal tussen de Onze-Lieve-Vrouwekerk, het Gruuthusepaleis en het Steenmuseum, waardoor de site meer dan ooit een historisch geheel vormt. <br />In deze context van uitzonderlijke erfgoedwaarde profileert het paviljoen zich als een hedendaagse constructie – een exoskelet van staal en glas – terwijl de (neo)gotische vormentaal van de omliggende monumenten erin weerklinkt. <br />Het is opgevat als een gevouwen staalstructuur, naar het structurele principe van de ‘folded plate’. De dakvlakken bestaan uit staalplaat van 6 mm en de kolommen uit staalplaat van 8 mm. De grotere hellende vlakken van de luifel zijn lokaal verstijfd met 10 mm dikke opgelaste vinnen. In de verticale, kopse vlakken zorgen IPE 100-ribben voor de nodige stijfheid. De doorgedreven detaillering van de staalstructuur versterkt de architecturale expressie.</p>
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Dijver 17, Brugge
  • Opdrachtgever: Stad Brugge, Brugge
  • Architect: noAarchitecten, Brussel
  • Studiebureau: UTIL, Brussel (stabiliteit) Hp engineers, Oudenaarde (technieken)
  • Hoofdaannemer: Monument Vandekerckhove, Ingelmunster
  • Staalbouwer: Vanhofsté, Zele
  • Infosteelleden: Verhofsté
  • Foto: Karin Borghouts
  • beeld5: images/projects/2022/045/315.jpg
  • beeld4: images/projects/2022/045/314.jpg
  • beeld3: images/projects/2022/045/313.jpg
  • beeld2: images/projects/2022/045/312.jpg
  • beeld1: images/projects/2022/045/311.jpg
  • Ondertitel: Circulair verbouwen
  • Tekst: <p>De milieubewuste verbouwing van een vervallen boerderijschuur in een Oostvlaams dorpje zorgt voor de nodige inbreiding van het woonhuis. De hoofdstructuur van de herbouwde schuur is circulair en bestaat uit een gebout stalen skelet waartussen een secundaire houten structuur is bevestigd. </p><p>De eenvoudige sheds met stalen golfplaten die veelal in het agrarische landschap worden gespot, zijn een inspiratiebron. De nieuwe invulling van de schuur zet het oude spel van rode plint en witgelakte muren verder met witte stalen golfplaten en rode houten latten. De stalen gegalvaniseerde structuur maakt het mogelijk een doorlopende woonruimte te realiseren zonder zichtbare structuur. Het roodhouten volume volgt de stalen structuur maar neemt ook deels afstand van het stalen geraamte. Zo ontstaat een overdekte en beschaduwde buitenwoonruimte en –circulatie die ook de achterliggende tuin vanop het binnenerf toegankelijk maakt.</p>
  • Plaats: Gijzenzele
  • Opdrachtgever: Privé
  • Architect: atelier tom vanhee, Brussel
  • Studiebureau: Ingenieursadvies De Clercq, Oostkamp
  • Hoofdaannemer: Casteleyn Betonbouw, Hooglede
  • Staalbouwer: Hancke, Lo
  • Ander staal: Devantho, Torhout
  • Infosteelleden: Hancke
  • Foto: Tom Vanhee ATVH
  • Ondertitel: Theunisbrug in Merksem
  • Tekst: Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Om de capaciteit van onze binnenvaart verder te vergroten en vierlaags containertransport toe te laten, investeert De Vlaamse Waterweg sterk in de plaatselijke verbreding en modernisering van het kanaal en het wegwerken van infrastructurele knelpunten.
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: N129 over het Albertkanaal, Merksem
  • Opdrachtgever: De Vlaamse Waterweg, Hasselt; Agentschap Wegen en Verkeer, Brussel / water-link, Antwerpen i.s.m. Aquafin, Aartselaar / De Lijn, Mechelen en Stad Antwerpen
  • Architect: ZJA, Amsterdam (NL)OKRA landschapsarchitecten, Utrecht (NL)(landschapsarchitect)
  • Studiebureau: THV Arcadis-Sweco, Brussel
  • Hoofdaannemer: THV Artes Group, Kruibeke (burgerlijke bouwkunde) / Stadsbader, Harelbeke (wegen en rioleringen) / Taveirne, Torhout (traminfrastructuur)
  • Staalbouwer: THV Aelterman, Gent (autobruggen) /<br /> Techno Métal Industrie, Andenne (trambrug)
  • Infosteelleden: Aelterman, Arcadis, Sweco, Techno Métal Industrie
  • Foto: Infosteel
  • Ondertitel: Grote Markt, Vilvoorde
  • Tekst: Met kleinschalige en vernieuwende projecten spelen almaar meer steden in op de rol en identiteit van het belangrijkste plein van hun centrum. Dat was ook het geval in Vilvoorde. Door het ondergronds brengen van de parkeerplaatsen op de Grote Markt kwam ruimte vrij om van het evenementenplein weer de ontmoetingsplaats bij uitstek van de stad te maken. Een opvallende luifel kreeg daarin een sleutelrol toebedeeld.
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Grote Markt, Vilvoorde
  • Opdrachtgever: Stad Vilvoorde
  • Architect: OM/AR architectenOMGEVING, Antwerpen (ontwerpbureau)D+A Consult, Mechelen (technische uitwerking)
  • Studiebureau: Util, Schaarbeek
  • Staalbouwer: Verhofsté, Zele
  • Infosteelleden: Verhofsté, SBE
  • Foto: Hannelore Veelaert © OMGEVING
  • Ondertitel: Een staalconstructie waaraan in totaal 48 touwbruggen zijn vastgehangen
  • Tekst: Naast het sportcomplex van de stad Aalst en de oude fabrieksschouw die al enige tijd als klimmast wordt gebruikt, prijken nu in al hun glorie de Blue Diamond en de Black Tower, respectievelijk een 16 m hoog touwenparcours en een even hoge verticale klimwand waar avonturiers en andere would-be- equilibristen hun hartje kunnen ophalen.
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Kapellekensbaan 4, Aalst
  • Opdrachtgever: The Outsider, Aalst
  • Architect: Hendrik Vandermarliere, Oudenaarde (concept)e
  • Studiebureau: TAD, Tielt
  • Hoofdaannemer: Hancke Metaalwerk, Lo
  • Staalbouwer: Hancke Metaalwerk, Lo
  • Infosteelleden: Hancke Metaalwerk, Galva Power
  • Foto: Jo Van den Borre (Infosteel)
  • Tekst: Oud en nieuw met elkaar verzoenen is geen evidente opdracht, zeker niet wanneer het gaat om een van de opvallendste monumenten in een grote cultuurstad als Brugge. Toch slaagde het architectenbureau noAarchitecten erin een gesmaakte eigentijdse invulling te geven aan het omsloten hof dat Gruuthuse altijd geweest is, dit terwijl de gotische en neogotische vormentaal erin weerklinkt.
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Dijver 17, 8000 Brugge
  • Opdrachtgever: Stad Brugge
  • Architect: noAarchitecten, Brugge - Brussel
  • Studiebureau: Util struktuurstudies, Schaarbeek
  • Hoofdaannemer: Monument Vandekerckhove, Ingelmunster
  • Staalbouwer: Verhofsté, Zele
  • Infosteelleden: Verhofsté
  • Foto: Karin Borghouts
  • Ondertitel: Nieuw stadsicoon overbrugt verbrede Schelde
  • Tekst: <p>De realisatie van het Seine-Scheldeproject gaat gepaard met de verbreding van de Schelde in Doornik. Het nieuwe vaartracé kwam in botsing met de voormalige brug – niet alleen met de pijler op de rechteroever, maar ook met de onderkant van het brugdek, aangezien er een vrije hoogte van 7 m vereist is. Om de impact op het landhoofd te beperken, maakte het bestaande bruggeheel plaats voor een slankere variant. <br> Het gebruik van staal lag voor de hand, zeker gezien de overeenstemmende tinten van de breukstenen van de landhoofden en het geverfde staal.</p>
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Rue de Pont - Tournai (BE)
  • Opdrachtgever: SPW Mobilité et Infrastructures - Département EHE - Direction des voies hydrauliques de Tournai - Tournai
  • Architect: Bureau Greisch - Liège
  • Studiebureau: Bureau Greisch - Liège
  • Controlebureau: SECO - Brussel-Bruxelles
  • Hoofdaannemer: SM Galere - Wanty - Chaudfontaine
  • Staalbouwer: TMI (Techno Métal Industrie) - Seilles
  • Infosteelleden: SPW, Bureau Greisch, TMI (Techno Métal Industrie)
  • Foto: Jean-Luc Deru (photo-daylight.com) / Alexandre Valee
  • Created on .
  • Ondertitel: Zo goed als integraal uit staal
  • Tekst: <p>Passerelle t’Serstevens, die toegankelijk is voor voetgangers én fietsers, overbrugt de Samber in Thuin (Henegouwen). Ze verbindt de stationswijk en lijn 109 van de RAVeL met de andere oever, waar zich het commercieel centrum en het schipperskwartier bevinden. De passerelle is opgetrokken op de restanten van een oude brug. <br> De boogvormige structuur is van het Vierendeeltype. De opleggingen zijn ingeklemd onder het eigengewicht van de beplanking in Azobé. De breedte van de brug bedraagt 6,27 m en de overspanning 40 m.</p>
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Rue t'Serstevens - Thuin (BE)
  • Opdrachtgever: SPW Mobilité et Infrastructures - Voies hydrauliques de Charleroi - Charleroi
  • Architect: SPW MI Département des Etudes de Structures et Géotechnique (DESG) - Liège
  • Studiebureau: Bureau Greisch - Liège
  • Controlebureau: AIB Vinçotte - Vilvoorde
  • Hoofdaannemer: Franki - Flémalle
  • Staalbouwer: TMI (Techno Métal Industrie) - Andenne
  • Infosteelleden: SPW, Bureau Greisch, TMI (Techno Métal Industrie)
  • Foto: Oswald Aubry
  • Created on .
  • Ondertitel: Het tekenmodel moest 100% correct zijn
  • Tekst: <p>Een oude fabrieksschouw als klimmast gebruiken, je moet het maar bedenken. In Aalst slaagde men erin het nuttige aan het aangename te koppelen en een voor beginnende muurklimmers origineel parcours uit te tekenen.<br> Oude fabrieksschouwen sterven meestal een stille dood. Als ze in onbruik zijn geraakt, verdwijnen ze na implosie uit het straatbeeld. Andere blijven staan, eindigen als gsm-mast of broedplaats voor roofvogels. Niet zo in Aalst dus, waar beslist werd de voormalige site van de leerlooierij Schotte te restaureren en een nieuwe bestemming te geven. </p>
  • Magazine: Visit Link
  • Plaats: Kapellekensbaan 8, Aalst
  • Opdrachtgever: SportAG en Stad Aalst
  • Architect: W.A.R.P.P. architectenvennootschap, Aalst
  • Studiebureau: Lambda-Max, Aalst
  • Staalbouwer: Metaalwerk Hancke, Lo-Reninge
  • Infosteelleden: Lambda-Max, Metaalwerk Hancke
  • Foto: W.A.R.P.P. architectenvennootschap