Skip to main content
Michiel De Cleene

De Salangaan beweegbare brug

Tuien gebruikt als bewegingsaandrijving

De beweegbare brug over het Zeekanaal Brussel-Schelde creëert een nieuwe verbinding tussen het centrum van Vilvoorde en de nieuwe stadsontwikkelingen aan de waterkant op de rechteroever en het Drie Fonteien-park op de linkeroever.
De hoofdoverspanning is vergroot tot 66 m om werkzaamheden in het kanaal zelf te voorkomen, de maximale doorvaarthoogte in het kanaal voor de scheepvaart te behouden en de continuïteit van de kademuren op beide oevers te handhaven.
Bij deze dubbele tuibrug (2 x 30 m) worden de tuien gebruikt als bewegingsaandrijving en, in gesloten positie, als structurele steunpilaren van de 33 m lange cantilever. De voorste tuibalk is een gesloten stalen kokerligger, net als de mast met een hoogte van 3,75 m. Het contragewicht van de mobiele brugdelen worden weggewerkt onder het vaste dek en is een voortzetting van het brugdek met vaste ballastplaten ingebed in mortel en beweegbare stalen platen. Het heeft een lengte van 6,5 m achter de as. Omdat de zuigers boven de brug zijn geplaatst, zijn ze gemakkelijk te inspecteren en te onderhouden.

  • Drie fonteinen - Broekplein, Vilvoorde (BE)
    Plaats
  • De Vlaamse Waterweg, Afdeling Regio Centraal, Willebroek
    Opdrachtgever
  • Ney & Partners, Brussel
    Architect / Ontwerper
  • Ney & Partners, Brussel
    Studiebureau (stabiliteit)
  • Artes Roegiers, Kruibeke
    Hoofdaannemer
  • CSM Steelstructures, Hamont-Achel (BE)
    De Meyer, Temse (hydraulische bediening )
    Staalbouwer
  • Ney & Partners, CSM Steelstructures
    Infosteelleden
  • Michiel De Cleene
    Foto