Ondertitel: Nieuwe hoofdzetel voor huisvestingsmaatschappij 'Toit et Moi'
Tekst: <p>In 2020 nam sociale huisvestingsmaatschappij ‘Toit & Moi’, die actief is in Bergen en omstreken, haar nieuwe hoofdzetel in gebruik, waar het administratief centrum en de technische poot van de organisatie verenigd zijn onder één dak. Het nieuwe gebouw, dat zowel sober als modern oogt, werd ontworpen door het architectenbureau Matador en valt op door zijn discrete integratie in de bosrijke omgeving, met dank aan zijn zuivere esthetiek en stijlvolle buitenschil in geperforeerd staal.
</p>
Ondertitel: Hangar voor Airbus A400M-transportvliegtuigen
Tekst: <p>Defensie is haar vliegtuigvloot en -infrastructuur volop aan het vernieuwen. Zo werden de welbekende C-130’s beetje bij beetje vervangen door Airbus A400M-transportvliegtuigen, die een heel stuk groter zijn dan hun voorgangers. Vandaar dat er op de militaire luchthaven van Melsbroek een gloednieuwe onderhoudsloods is opgetrokken, die een oppervlakte van bijna 14.000 m² bestrijkt – de grootste vliegtuighangar die Defensie ooit heeft laten bouwen. Bovendien drukt het omvangrijke volume een opvallende architecturale stempel op de omgeving, met dank aan een complexe golvende dakstructuur die integraal uit staal bestaat.</p>
Tekst: <p>Een voetgangerstunnel onder de spoorweg in Ledeberg verbindt twee stadsdelen voor het zacht verkeer. Door diverse technische randvoorwaarden is deze tunnel laag en onaangepast maar niettemin een essentiële verbinding voor veel inwoners van de stad.<br>
Het project heeft tot doel de atypische beweging die de tunnel aanneemt, te verscherpen door de hoeken vormelijk te accentueren. Door het plaatsen van een stalen structuur die in dialoog gaat met het reeds bestaande perspectief worden de hoeken en het doorzicht duidelijker gedefinieerd. Op het vlak van materialiteit zoekt het project de relatie op tussen rauwe baksteen enerzijds en de huiselijke sfeer anderzijds.<br>
De luifel zet de kwaliteiten van staal in de verf. Het geheel bestaat uit een 15 mm dikke staalplaat die in een conische vorm is geplooid en vastgebout in de fundering. Door zijn vorm en materiaal is de luifel autostabiel en heeft ze geen verdere verstevigingen nodig.</p>
Ondertitel: Als een juweel in het midden van het atrium
Tekst: <p>LSC Engineering Group bouwde in Contern ten oosten van Luxemburg-stad een nieuwkantoorgebouw, waar alle medewerkers, zo’n 300, worden samengebracht. Het ontwerp kwam tot stand na een nauwe samenwerking tussen architect en opdrachtgever. In een centraal atrium worden alle ‘openbare’ functies samengebracht. “Dit atrium vormt het hart van het gebouw. Het is gebouwd rond een majestueuze trap die als een juweel in het midden van het gebouw staat”, legt architect Camille Dengler van het bureau Jonas Architectes Associés uit in het tijdschrift Neo mag #50.</p>
Ondertitel: Brouwerij 2.0 voor sterk artisanaal biermerk
Tekst: <p>Delta IPA, Grosse Bertha, Babylone, Wunder Lager …: het zegt u misschien niets, maar bij liefhebbers van het betere gerstenat klinken deze namen als muziek in de oren. Ze worden geproduceerd en verkocht door het Brussels Beer Project, een ‘urban biermerk’ dat sterk inzet op lokale verankering, samenwerking met de plaatselijke gemeenschap, vernieuwing en circulaire economie. <br>
Dat blijkt ook uit hun nieuwe brouwerij in Anderlecht, waar duurzaamheid, functionaliteit en productiviteit de boventoon voeren. Het kleurrijke dak, de esthetische staalstructuur, de open indeling en de zichtbare brouwinstallatie maken er een uniek gebouw van dat de Brusselse kanaalzone een nieuw elan geeft. Het compacte, efficiënte volume is opgevat als een ‘uitgepuurde industriële container’ die een unieke inkijk biedt in het bouwproces. Zo zijn alle silo’s en installaties naadloos geïntegreerd in het gebouw (zonder enige vorm van afscherming). </p>
Tekst: <p>De ‘Pôle des Savoirs’, gebouwd op initiatief van de provincie Luik, kan worden omschreven als een multifunctioneel complex dat cultuur, innovatie en ontmoetingsplaatsen verenigt. Het gebouw telt vijf verdiepingen en onderscheidt zich door zijn indrukwekkende gevel van 3100 m² met dubbele schil – een mix van zink en glas – en de uitkragende vleugel waarin de bibliotheek is ondergebracht. <br>
De primaire draagstructuur van de uitkraging bestaat uit drie vakwerkliggers in S355-staal, waarop om de 3 meter secundaire dwarsbalken in S235-staal rusten. Deze laatste ondersteunen de vloeren en de draagconstructie van de dubbele schil. Dankzij de keuze voor staalplaatbetonvloeren kon het dode gewicht van de structuur aanzienlijk gereduceerd worden.</p>
Ondertitel: Opgelegde regels leiden tot lichte staalstructuur
Tekst: <p>Een zeventiende-eeuwse kapel midden in een veld in de Denderstreek wordt herbestemd tot woning. Een lichte staalstructuur wordt tegen de oostelijke wand geschoven en maakt de royale ruimte bewoonbaar.<br>
Twee tussenvloeren uit geprofileerde staalplaten kragen uit over een portiekstructuur op de middenas van de kapel. Ze worden precies bijgesneden door het halfronde koor en bij de oude voordeur. Een ranke stalen spiltrap met geplooide treden verbindt de verschillende verdiepingen. Een enkele nieuwe deuropening in het koor breekt het gesloten karakter van de kapel open en kijkt uit over de achterliggende velden.<br>
Door een reeks opgelegde ontwerpregels werd gekozen voor een lichte staalconstructie die losstaat van de muren, minimaal bevestigd wordt aan het bestaande gebouw en demonteerbaar is. <br>
De tuinberging, die op een zwevende stalen kader steunt, is opgebouwd met gewalste- en koudgevormde profielen uit staal. Dak en gevel zijn afgewerkt met aluminium golfplaten en beplating.</p>
Tekst: <p>In Genk verrezen twee ‘dry slopes’: kunstmatige hellingen die de eigenschappen van sneeuw nabootsen. Om de lucht in te raken, kunnen professionele wintersporters zich lanceren via een schans met een hoogte van circa 35 meter. Deze bestaat uit twee lange vakwerken van 55 meter onder een helling van 30°, met daartussen geboute IPE400-profielen die de steeldeck met kunststof matten dragen. <br>
Naast het bijzondere ontwerp, met zwarte Ø508x16-buiskolommen die willekeurig in de grond lijken te zijn gestoken, valt de dry slope ook op door het slingerende bliksempad onder de schans, dat toegang biedt tot twee uitkijkplatformen op respectievelijk 25 meter en 35 meter hoogte. Om de stijfheid te verhogen en grote uitkragingen mogelijk te maken, is dit bliksempad opgebouwd uit gelaste vakwerkspanten, bestaande uit kokers die met strekmetaal zijn dichtgemaakt en zo als leuning fungeren. Dankzij een bekleding met 890 m² spiegelende aluminiumcassettes gaat de dry slope naadloos op in de bosrijke omgeving.</p>
Tekst: <p>Voor dit gebouw, dat een kinderdagverblijf, een gemeenschappelijke ruimte, vijf sociale woningen en een parking omvat, werd om esthetische redenen de voorkeur gegeven aan het gebruik van verschillende soorten staal, die voor een vlotte integratie in de bebouwde omgeving zorgen. Zo refereert de cortenstaalbekleding, met een totale oppervlakte van 286 m², aan de alomtegenwoordige kleur van traditionele baksteen in de wijk. <br>
Voor het verdiepingsvolume dat zich op de hoek van de straat bevindt, is een bekleding in geribbelde en geperforeerde staalplaten gebruikt, waardoor een afwisselend ritme van perforaties en golvingen in het plaatwerk ontstaat, wat de gevel een lichte, dynamische uitstraling geeft. De buitentrap naar de ingangen van de verschillende woningen bestaat uit een gegalvaniseerde staalconstructie van bijna 3 ton en is omzoomd met een metalen gaas.</p>
Tekst: <p>Voor de vernieuwing van de parking van voestalpine Sadef werd gestreefd naar een duidelijke link met de bedrijfsactiviteit. Zo viel de keuze op een voorzetgevel en gaanderij met eigen-geproduceerde koudgevormde profielen. Zo werd een uniforme look gecreëerd voor de nieuwe en oudere bedrijfsgebouwen die grenzen aan de parking. </p><p>Alle profielen werden specifiek ontwikkeld voor dit project. De kolommen bestaan uit een T-sectie, de liggers zijn diverse C-profielen, waarbij voor de afmetingen en geometrie onder meer rekening gehouden werd met mogelijke waterstagnatie, onderhoud etc. Alle profielen werden voorzien van een zeer duurzame oppervlaktebehandeling: verzinkte profielen + KTL & poedercoating. De wandelgang werd m.b.v. steeldeck-beplating en EPDM-afdichting waterdicht afgewerkt. </p><p>De overige structuren zijn open om zoveel mogelijk lichtinval te hebben in de kantoorgebouwen. D.m.v. inox kabelnetten is ook een fysieke afsluiting voorzien tussen de bezoekersparking en de parking voor eigen personeel.</p>