Skip to main content

Opslag en verdeling van groenten

  • beeld5: images/projects/2022/082/574.jpg
  • beeld4: images/projects/2022/082/573.jpg
  • beeld3: images/projects/2022/082/572.jpg
  • beeld2: images/projects/2022/082/571.jpg
  • beeld1: images/projects/2022/082/570.jpg
  • Ondertitel: Staal alomtegenwoordig in omvangrijke opslaghal
  • Tekst: <p>Hoveno – of Vergro nv / DVL nv, een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in de opslag en distributie van groenten – kan pronken met een nieuwe vestiging in Sint-Katelijne-Waver. De 7400 m² grote opslaghal herbergt koelruimtes die gerealiseerd zijn volgens het box-in-boxprincipe, een verpakkingshal, technische lokalen waar de volledige koelinstallatie staat opgesteld en een kantoorvolume. </p> <p>Op het technische gedeelte na werd het gebouw volledig uitgevoerd als een staalstructuur (370 ton in totaal). De verpakkingshal is opgebouwd uit volle wandliggers en de koelruimtes uit vakwerkstructuren met overspanningen tot 40 meter om zo groot mogelijke open ruimtes te creëren. Zowel de gevels (circa 6000 m²) als de koelwanden en -plafonds (respectievelijk 2900 en 6500 m²) bestaan uit metalen sandwichpanelen, waarvoor specifieke akoestische eisen golden. Het kantoorgedeelte is bekleed met enkelvoudige wandplaten en het dak met circa 7400 m² stalen dakplaten.</p>
  • Plaats: Hovenierstraat - Bedrijventerrein Veiling Zuid, Sint-Katelijne-Waver
  • Opdrachtgever: Hoveno, Meulebeke
  • Architect: GC Architecten, Meulebeke
  • Studiebureau: Buro RR, Geluwe
  • Hoofdaannemer: edibo, Lommel
  • Staalbouwer: edibo, Lommel
  • Ander staal: edibo, Lommel
  • Infosteelleden: edibo
  • Foto: Michael Fatan (edibo)
  • Aangemaakt op .

Kwalitatieve nieuwe verblijfplaats

  • beeld5: images/projects/2022/072/504.jpg
  • beeld4: images/projects/2022/072/503.jpg
  • beeld3: images/projects/2022/072/502.jpg
  • beeld2: images/projects/2022/072/501.jpg
  • beeld1: images/projects/2022/072/500.jpg
  • Ondertitel: Veilige thuishaven voor orang-oetangs
  • Tekst: <p>Drie metalen kooien, vijf metalen bomen, drie gemotoriseerde poorten en achter de schermen ook nog zeven betonnen kooien met rvs-traliewanden en poorten: de orang-oetangs in Planckendael kregen een kwalitatieve nieuwe verblijfplaats. Deze werd opgebouwd in een bestaande serre van 100 x 100 meter, met een hoogte van 9 meter. Een metalen ringbalk fungeert als basis voor kaders van 2 meter breed en 5 meter hoog met stalen netten, die goed zijn voor een totaalgewicht van 11 ton. De dakligger is een vakwerk, bestaande uit 100x100x5- en 60x60x3-kokers: sterk genoeg voor een overspanning van 12 meter en een slingerende aap van 150 kilo. </p> <p>Aangezien orang-oetangs de slimsten onder de apen en meesters in het ontsnappen zijn, is er een minimum aan geboute verbindingen gebruikt. Op plaatsen waar dit onvermijdelijk was, werden de moeren gelast om te voorkomen dat ze kunnen worden losgedraaid. De metalen bomen, die volledig werden uitgetekend in 3D, hebben een omtrek en een hoogte van circa 8 meter. De geautomatiseerde poorten hebben een metalen blad van 600 kilo. </p>
  • Plaats: Leuvensesteenweg 582, Mechelen
  • Opdrachtgever: KMDA - Zoo Planckendael, Muizen (Mechelen)
  • Architect: KMDA, Mechelen & Ferox, Essen (samenwerking ontwerp)
  • Studiebureau: Struktureel, Kalmthout
  • Hoofdaannemer: KMDA, Mechelen
  • Staalbouwer: Ferox, Essen
  • Foto: Tom De Boeck (Ferox)
  • Aangemaakt op .

Trap en hellend vlak voor CVO-SEMPER

  • beeld5: images/projects/2022/001/007.jpg
  • beeld4: images/projects/2022/001/006.jpg
  • beeld3: images/projects/2022/001/005.jpg
  • beeld2: images/projects/2022/001/004.jpg
  • beeld1: images/projects/2022/001/003.jpg
  • Ondertitel: Opwaardering gebouw zonder substantiële ingrepen
  • Tekst: <p>Het CVO-Semper-project heeft betrekking op de functiewijziging met een beperkte uitbreiding van een bestaand kantoorgebouw tot een Centrum voor Volwassenenonderwijs in Vilvoorde. Hiervoor dienden aan de structuur slechts enkele subtiele ingrepen te worden uitgevoerd en een aantal toevoegingen voorzien.</p> <p>Zo werd aan de bestaande inkom een nieuw hellend vlak in gegalvaniseerd staal ontworpen naast een liftvolume binnen de gebouwgrenzen van het huidig gebouw. Achteraan het gebouw werd een open vluchttrapvolume in brutalistisch zichtbeton en gegalvaniseerd staal voorzien. Dit materiaal vinden we ook terug in de ophangstructuur van de loopbrug en de trap, traptreden en borstweringen waarvan de vloerdelen zijn ingevuld met een fijnmazig loopraster.</p> <p>Dit project is een mooi voorbeeld van het duurzaam hergebruik van bestaande gebouwen zonder dat er structureel moet ingegrepen worden om er een nieuwe functie aan te geven.</p>
  • Plaats: Toekomststraat 36-38, Vilvoorde
  • Opdrachtgever: V.T.I. Volwassenenonderwijs Talen en Informatica, Brussel
  • Architect: MarS Architecten, Vilvoorde
  • Studiebureau: MACOBO-STABO, Antwerpen
  • Hoofdaannemer: PIT Antwerpen (Eiffage), Kapellen
  • Staalbouwer: ICOMET Group, Deinze
  • Foto: Stephan Van Wassenhove
  • Aangemaakt op .

Facelift en reconversie van een bedrijfsgebouw

  • beeld5: images/projects/2022/005/035.jpg
  • beeld4: images/projects/2022/005/034.jpg
  • beeld3: images/projects/2022/005/033.jpg
  • beeld2: images/projects/2022/005/032.jpg
  • beeld1: images/projects/2022/005/031.jpg
  • Ondertitel: Evenwichtige balans tussen vernieuwing en behoud
  • Award: Nominatie 2022
  • Tekst: <p>Een kantoorgebouw, onderdeel van een logistiek magazijn, renoveren kan een complexe opdracht zijn, zeker wanneer niet enkel de interne structuren moeten worden aangepast maar ook gevraagd wordt het geheel een facelift te geven zodat het gebouw kan beantwoorden aan een hedendaags comfort en beeldkwaliteit. </p><p>Niet toevallig vertolkt staal in dit proces een belangrijke rol. Concreet werd een stalen substructuur opgehangen aan het betonnen basisskelet. Deze stalen geraamten werden de drager van de verschillende gevelelementen: lamellen, plafonds, looproosters en gevelbekledingen. Het volledige gevelsysteem en zijn substructuur werd geheel ontwikkeld en geproduceerd na het nauwkeurig inmeten van de bestaande situatie via een 3D-puntenwolk. Deze informatie werd verder omgevormd in een BIM-model, zodat de staalproductie en werfmontage zeer efficiënt en met weinig hinder kon verlopen.</p><p>Aan de noordkant van het gebouw werd een imposante stalen vakwerkconstructie toegevoegd, dit ter ondersteuning van de nieuwe terrassen. </p>
  • Magazine: Link bezoeken
  • Plaats: Koningin Astridlaan 12, Willebroek
  • Opdrachtgever: Goodman Belgium, Vilvoorde
  • Architect: Bastion Architecten, Belsele
  • Studiebureau: LingK, Niel
  • Staalbouwer: Metadecor, Kampen
  • Ander staal: Metadecor, Kampen
  • Foto: jvdb (Infosteel)

Groene gordel aan terras

  • beeld5: images/projects/2022/003/021.jpg
  • beeld4: images/projects/2022/003/020.jpg
  • beeld3: images/projects/2022/003/019.jpg
  • beeld2: images/projects/2022/003/018.jpg
  • beeld1: images/projects/2022/003/017.jpg
  • Ondertitel: Hout en staal verbroederen in dakterras
  • Tekst: <p>De firma Vanroe uit Malle breidde haar kantoor en het appartement van de conciërge uit waardoor op de eerste verdieping een mooi dakterras ontstond. Bij het ontwerp van de houten &lsquo;terrasomwalling&rsquo; werd uitgegaan van een ophoging door middel van bloemen- en plantenbakken. Uit veiligheidsoverwegingen werd ter hoogte van een groot raam aan de zijkant een gelijkaardige staalstructuur aangebouwd. </p> <p>Stalen portiekjes zorgen voor de verankering van de ganse stalen randstructuur bovenop de houten groene gordel, waardoor een verbinding tot stand komt met de andere stalen structuurelementen, zijnde de bakken en balustrades. Voor de stalen portieken werd klassiek UPN- en kokerprofiel aangewend. De bakken werden gelaserd uit vlakke plaat, geplooid en aan de kopse kanten waterdicht gesloten door middel van een opgelaste strip. De balustrades zijn opgebouwd uit kokerprofiel en strip.</p>
  • Plaats: Nijverheidsstraat 10, Malle
  • Opdrachtgever: Metaalwerken Van Roey, Malle
  • Studiebureau: SBE ingeneering consultants, Sint Niklaas
  • Hoofdaannemer: Metaalwerken Van Roey, Malle
  • Staalbouwer: Metaalwerken Van Roey, Malle
  • Infosteelleden: SBE ingeneering consultants
  • Foto: Metaalwerken Van Roey
  • Aangemaakt op .

Jacques Roggefietsbrug in Deinze

  • Ondertitel: Een eenvoudige ‘gevouwen’ staalstructuur waarbij brugdek en leuning naadloos in elkaar overlopen
  • Tekst: In Deinze werd in mei 2022 de Jacques Roggebrug geopend ter ere van de voormalige voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité. De fietsersbrug is het architecturale sluitstuk van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Waregem. De slanke stalen structuur overbrugt met zijn lengte van ca. 42,5m de Volhardingslaan N35 en werkt op deze manier een zwart punt in het fietsnetwerk weg. De Jacques Roggebrug maakt deel uit van een groter project: een fietssnelwegtraject van 600m lang, ingepast naast de verhoogde spoorweg. Het volledige traject werd op hoogte uitgevoerd door middel van grondconstructies in gewapende grond en omvat drie stalen fietsbruggen, waarvan de Jacques Roggebrug de meest prominente is. Drie bruggen De drie bruggen zijn ontworpen volgens dezelfde principes, die streven naar slankheid, lichtheid en transparantie en waarbij fietscomfort en -beleving centraal staan. Het dwarsprofiel van de bruggen werkt als een eenvoudige &lsquo;gevouwen&rsquo; staalstructuur waarbij brugdek en leuning naadloos in elkaar overlopen. Door de stalen borstwering te laten werken als dragende structuur blijft het geheel slank. Aan de zichtzijde van de brug wordt de borstwering opengewerkt door middel van een gradiënt aan perforaties die het spanningenverloop in de brug volgen:  kleine perforaties aan de oplegpunten evolueren geleidelijk aan naar maximale openheid in het midden van de overspanning. De geperforeerde brugwand is beeldbepalend voor de architectuur van de drie bruggen en speelt een centrale rol in de beleving van het kunstwerk, zowel voor de fietser als voor de waarnemer op afstand. De fietser ontdekt vanop de brug de omgeving door de open waaierende mazen van het net. Overdag is de fietser daarnaast getuige van een spel van geprojecteerd licht en schaduw op het brugdek door de zuidelijk oriëntatie van de geperforeerde borstwering. &rsquo;s Avonds en &rsquo;s nachts licht de brug, door middel van de geïntegreerde LED-verlichting, op als een nieuw baken voor Deinze. Tekst: Tom De Soete
  • Plaats: Deinze
  • Opdrachtgever: Provincie Oost-Vlaanderen, Stad Deinze, Vlaams Gewest, Infrabel
  • Architect: SBE
  • Studiebureau: SBE
  • Hoofdaannemer: Persyn
  • Staalbouwer: Aelterman
  • Infosteelleden: SBE, Aelterman
  • Foto: SBE

In Deinze werd in mei 2022 de Jacques Roggebrug geopend ter ere van de voormalige voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité. De fietsersbrug is het architecturale sluitstuk van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Waregem. De slanke stalen structuur overbrugt met zijn lengte van ca. 42,5m de Volhardingslaan N35 en werkt op deze manier een zwart punt in het fietsnetwerk weg.

De Jacques Roggebrug maakt deel uit van een groter project: een fietssnelwegtraject van 600m lang, ingepast naast de verhoogde spoorweg. Het volledige traject werd op hoogte uitgevoerd door middel van grondconstructies in gewapende grond en omvat drie stalen fietsbruggen, waarvan de Jacques Roggebrug de meest prominente is.

Drie bruggen

De drie bruggen zijn ontworpen volgens dezelfde principes, die streven naar slankheid, lichtheid en transparantie en waarbij fietscomfort en -beleving centraal staan. Het dwarsprofiel van de bruggen werkt als een eenvoudige ‘gevouwen’ staalstructuur waarbij brugdek en leuning naadloos in elkaar overlopen. Door de stalen borstwering te laten werken als dragende structuur blijft het geheel slank. Aan de zichtzijde van de brug wordt de borstwering opengewerkt door middel van een gradiënt aan perforaties die het spanningenverloop in de brug volgen:  kleine perforaties aan de oplegpunten evolueren geleidelijk aan naar maximale openheid in het midden van de overspanning.

De geperforeerde brugwand is beeldbepalend voor de architectuur van de drie bruggen en speelt een centrale rol in de beleving van het kunstwerk, zowel voor de fietser als voor de waarnemer op afstand. De fietser ontdekt vanop de brug de omgeving door de open waaierende mazen van het net. Overdag is de fietser daarnaast getuige van een spel van geprojecteerd licht en schaduw op het brugdek door de zuidelijk oriëntatie van de geperforeerde borstwering. ’s Avonds en ’s nachts licht de brug, door middel van de geïntegreerde LED-verlichting, op als een nieuw baken voor Deinze.

Tekst: Tom De Soete

Meer info

Artikel in ons magazine

Video over het project

  • Jacques Rogge Brug Deinze 01

  • Jacques Rogge Brug Deinze 02

  • Jacques Rogge Brug Deinze 03

  • Jacques Rogge Brug Deinze 04

  • Jacques Rogge Brug Deinze 05

  • Plaats

    Plaats

  • Opdrachtgever

    Opdrachtgever

  • Architect / Ontwerper

    Architect / Ontwerper

  • Studiebureau

    Studiebureau

  • Controlebureau

  • Hoofdaannemer

  • Staalbouwer

    Staalbouwer

  • Staal

    Staal

  • Infosteelleden

    Infosteelleden

up-to-date

  • Ondertitel: Herziening CPR & Nieuw boek: Composite Structures
  • Tekst: Er wordt al lang aan gewerkt achter de schermen, en het zal wellicht nog wel een tijdje duren voor er een nieuwe CPR verschijnt, maar dat deze wetgeving een flinke impact kan hebben, herinnert iedereen zich nog van bij de invoering in de periode 2011-2014. /In de reeks Steel Design Books is het vierde boek gepubliceerd : Composite Structures.
  • Magazine: Link bezoeken

Reconstructie van Pattonbrug in weervast staal (‘corten’)

  • Ondertitel: In de lengterichting gebogen
  • Tekst: In het kader van de realisatie van een multimodaal mobiliteitsknooppunt aan het station van Ettelbruck werd er een nieuwe Pont Patton opgetrokken. Dit maakte het mogelijk om voorrang te geven aan bussen en voldoende ruimte te bieden voor zachte mobiliteit, maar ook om de onderliggende spoorbreedte te vergroten conform de nieuwe normen van de Luxemburgse spoorwegmaatschappij. De brug, die is opgevat als een gemengde staal-betonstructuur met drie overspanningen, heeft een totale lengte van 175 m. Het brugdek is een gesloten stalen koker met consoles aan de zijkanten (met een tussenafstand van 5 m). De koker is in de lengterichting gebogen volgens een krommingsstraal van 120 m en verzonken ter hoogte van twee tussenliggende pijlers. Het bovenste deel van de brug is uitgerust met twee rijbanen, een dienststrook, een fietspad en een busstrook.
  • Magazine: Link bezoeken
  • Plaats: Ettelbruck (Grand-Duché de Luxembourg)
  • Opdrachtgever: Ministère de la Mobilité et des Travaux publics, Luxembourg (LU)
  • Architect: Schroeder & Associés, Kockelscheuer (LU) (concepteur)
  • Studiebureau: Schroeder & Associés, Kockelscheuer (LU)
  • Controlebureau: INCA Ingénierie, Niederanven (LU) (direction et contrôle des travaux)SECO Luxembourg, Bertrange (LU)
  • Hoofdaannemer: AM BAMLux, Kockelscheuer (LU) – Galère, Liège-Charleroi-Kockelscheuer (LU) – Victor Buyck Steel Construction, Eeklo (BE)
  • Staalbouwer: Victor Buyck Steel Construction, Eeklo (BE)
  • Infosteelleden: INCA, Schroeder, SECO, Victor Buyck Steel Construction
  • Foto: Gilles Martin

Meerfasig project van industriële locaties

  • Ondertitel: Met diverse types gebouwen
  • Tekst: In de KMO-zone Green Business Park Jaurdinia in Mont-Saint-Guibert bij Waver zullen binnenkort tientallen nieuwe bedrijven zich settelen in deze 40.000 m2 aan moderne, duurzame bedrijfsinfrastructuur.
  • Magazine: Link bezoeken
  • Plaats: Mont-Saint-Guibert
  • Opdrachtgever: BVI.EU, Kontich
  • Architect: Syntaxe Architectes, Ittre
  • Studiebureau: Edibosud, Fernelmont
  • Hoofdaannemer: Edibo, Lommel / Edibosud, Fernelmont
  • Staalbouwer: Edibo, Lommel / Edibosud, Fernelmont
  • Infosteelleden: Edibo
  • Foto: Edibo

Hoofdkantoor ORES

  • Ondertitel: Stalen vlaggenschip geeft vederlichte indruk
  • Tekst: ORES, de belangrijkste distributienetbeheerder in Wallonië, vertrouwde het ontwerp van zijn nieuwe hoofdkantoor van 17.000 m² in Gosselies toe aan archipelago en de uitvoering van de ruwbouw en de afwerking aan algemeen aannemer Franki. Het gebouw heeft de allure van een uit de kluiten gewassen schip, maar geeft tegelijkertijd een vederlichte indruk. Een doeltreffende contradictie die vooral te danken is aan het staal dat gebruikt is bij de realisatie van de structuur en de bekleding van de gevels en de buitenruimtes.
  • Magazine: Link bezoeken
  • Plaats: Avenue Jean Mermoz - Gosselies
  • Opdrachtgever: ORES, Gosselies
  • Architect: archipelago, Bruxelles-Leuven
  • Studiebureau: GEI, Bruxelles
  • Hoofdaannemer: Franki (Willemen Group), Flémalle
  • Staalbouwer: Bemelmans, Thimister-Clermont
  • Foto: ©archipelago Steven Massart