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info_steel Afgiftekantoor Brussel X - P910504 - Driemaandelijks - nummer 70 - 07-08-09/2022 Bureau de dépôt Bruxelles X - P910504 - Trimestriel - numéro 70 - 07-08-09/2022 70

SCOORT U OOK ? Architecten, projectontwikkelaars en ondernemers stellen hun bedrijfsgebouwen met karakter en spraakmakende kantoren aan u voor. Ontdek Score with Steel via onze website www.scorewithsteel.com of op onze sociale mediakanalen. EEN SCHOT IN DE ROOS. STAAL: #scorewithsteel

editoriaal_éditorial cover_couverture Onthaalpaviljoen Kasteel van Gaasbeek Tekening / Dessin: Pierre Hebbelinck Architect / Architecte: Atelier d’architecture Pierre Hebbelinck Artikel op pagina 16_Article en page 16 info-steel 70 - 07-08-09/2022 Driemaandelijks blad voor architectuur en bouwtechnieken, uitgegeven door Infosteel (België en Luxemburg) _Revue trimestrielle d’architecture et de génie civil publiée par Infosteel (Belgique et Luxembourg). Verantwoordelijke Uitgever_Editeur Responsable: Koen Michielsen, General Manager Infosteel vzw_Infosteel asbl Z.1 Researchpark 110, BE-1731 Zellik t: +32-2-509 15 01 info@infosteel.be - www.infosteel.be BTW-TVA: BE 0406 763 362 Redactie_Rédaction: Tim Janssens (Palindroom), Jos Segaert, Philippe Selke (Palindroom), Koen Michielsen & Jo Van den Borre Vertaling_Traduction: Eloquentia, Mere / Palindroom, Hasselt Coördinatie & Opmaak _Coordination & Mise en page: Jo Van den Borre Advertenties_Publicité: benedicte.vanparys@infosteel.be - t: +32-2-509 15 05 Verspreiding_Diffusion: Gratis voor leden van Infosteel vzw _Gratuit pour les membres d’Infosteel asbl Oplage_Tirage: 2.700 exemplaren_exemplaires Verkoop per stuk_Vente au numéro € 15 / nummer_numéro (iBTW - TVAc) Lid worden_Affiliation: benedicte.vanparys@infosteel.be Copyright 2022 by Infosteel Alleen de auteurs zijn verantwoordelijk voor de artikels. De auteur gaat akkoord met publicatie van de toegezonden documenten. Alle rechten voorbehouden, die van vertaling en bewerking inbegrepen._Les articles publiés n’engagent que la responsabilité de leurs auteurs. Les documents reçus impliquent l’accord de l’auteur pour libre publication. Tous droits de reproduction, traduction et adaptation réservés. ISSN 2032-281X Beste lezers, We kijken terug op de voorbije lente met een goedgevulde agenda waarbij fysieke activiteiten met verschillende projectbezoeken en studiedagen een plaats hadden naast online activiteiten. Tijdens de zomer zijn de batterijen terug opgeladen om ook de komende maanden op dat elan verder te gaan. De laatste groep van activiteiten die nog enigszins “on hold” stond na de covid-pandemie, zijn de infosteel-opleidingen. Tijdens de zomer werden alle voorbereidingen getroffen zodat die binnenkort ook weer starten. We kunnen daarvoor putten uit een trouwe groep aan experten uit de sector om de lessen in te vullen. De bottle-neck voor het aantal opleidingen die we kunnen organiseren zit steeds in de beschikbare lesgevers. Voelt u er wel iets voor om uw expertise te delen in onze opleidingen, aarzel dan niet om mij te contacteren. Met veel plezier zal ik u toevoegen aan onze pool van docenten. En daarnaast starten we vanaf september ook met online-eurocode-opleidingen. Daarvoor sloten we een samenwerking met SCI. Meer info daarover op pagina 8. Uiteraard hebben ook jullie de voorbije maanden niet stilgezeten. En het resultaat daarvan zijn weer enorm veel mooie staalbouwprojecten. Een selectie, verspreid over verschillende toepassingen, kan u ontdekken verderop in deze editie van info_steel . Veel leesplezier. Koen Michielsen Chers lecteurs, Petit retour en arrière au printemps dernier avec un agenda bien rempli où de nombreuses visites de projets et des journées d’étude ont eu lieu en plus des activités en ligne. Durant l’été, les batteries ont été rechargées afin que nous puissions continuer sur cette voie dans les mois à venir. Le dernier créneau d’activités qui avait encore été ‘délaissé’ après la pandémie de covid, sont les formations InfoSteel. Mais durant cette saison, tous les préparatifs ont été mis en place pour les relancer. Nous pouvons nous appuyer à cet effet sur un groupe fidèle d’experts du secteur pour en assurer le contenu. Cependant, le nombre de cours que nous pouvons organiser dépend avant tout de la disponibilité des formateurs. Donc si vous souhaitez partager votre expertise dans le cadre de nos formations, n’hésitez pas à me contacter. Je serai content de vous accueillir dans notre vivier d’enseignants. En outre, à partir de septembre, nous commencerons également à offrir des cours Eurocode en ligne. Pour cela, nous avons conclu une coopération avec SCI. Plus d’informations à la page 8. Bien sûr, vous n’avez pas été inoccupé ces derniers mois. Et nous ne pouvons qu’admirer une fois de plus un grand nombre de beaux projets de construction en acier. Une sélection, répartie sur diverses applications, peut être découverte plus loin dans cette édition d’info_steel . Bonne lecture ! Koen Michielsen 1

inhoud_sommaire Blauwe stalen uitkijktorens _Tours de guet en acier 4 ‘Icoon’ met demontabel staalskelet _‘Icône’ avec construction métallique démontable 6 Infosteel en SCI sluiten partnership voor online Eurocode-opleidingen _Infosteel et SCI concluent un partenariat pour des cours Eurocode en ligne 8 Wijziging van het KB 07/07/1994 (Basisnormen Brandveiligheid) _Modification de l’arrêté royal du 07/07/1994 (Normes de base relatives à la sécurité incendie) 8 ‘Royale Belge’ in reconvertie _La ‘Royale Belge’ en reconversion 10 Brug in cortenstaal over Brusselse Ring _Pont en acier corten sur le Ring de Bruxelles 12 Acier Stahl Steel 1962 _Acier Stahl Steel 1962 14 Onthaalpaviljoen Gaasbeek: humaan en eigentijds _Pavillon d’accueil à Gaasbeek : À échelle humaine et contemporaine 16 Nieuwe brug met hangende passerelle over de Ourthe _Un nouveau pont doublé d’une passerelle au-dessus de l’Ourthe à Tilff 24 Landmark in postindustrieel mijnlandschap _Repère dans le paysage post-industriel minier 32 Warotgebouw: functionaliteit primeert _Bâtiment Warot : la fonctionnalité avant tout 38 Parking met claustra-effect voor claustrofobische automobilisten _Parking avec effet claustra pour automobilistes claustros 44 Maximaal behoud voor Berchemse supermarkt _Préservation maximale pour le supermarché de Berchem 50 Nieuwe traminfrastructuur zet Luik op het juiste spoor _De nouvelles infrastructures pour le Tram mettent Liège sur la bonne voie 56 Stevige stalen brandtoren voor Kalmthout Tour d’incendie en acier robuste pour Kalmthout 62 Ingenieuze inbreiding creëert twee museumwerelden in één _Une ingénieuse extension crée deux univers muséaux en un 68 Oud gemeentehuis wordt aantrekkelijke ontmoetingsplek _Une ancienne maison communale se mue en lieu de rencontres attrayant 74 Leden _Membres 80 2

PASSIONATE ABOUT STEEL WWW. SMULDERS . COM Smulders is een internationale organisatie met een passie voor staal. We hebben een jarenlange ervaring in de engineering, constructie, levering en montage van complexe architectonische gebouwen, bruggen, hoogspanningsmasten, chemische installaties en grote offshore wind constructies. T +31 (0)71-5418923 E info@dutchengineering.nl W dutchengineering.nl Staalplaatbetonvloeren Onderdeel van uitdagingen Ontwerpprogramma op onze website www.dutchengineering.nl 66629_DEN_advertentie_105x141.indd 1 08-12-14 d h sc 1 . i n t r o d u c t i o n à l a c o n s t r u c t i o n m i x t e 5 Il existe plusieurs types de connecteurs dont certains sont illustrés à la Figure 1-6. Les goujons à tête (Figure 1-7) sont les connecteurs les plus utilisés en Europe occidentale ; ils sont généralement souples. Différentes longueurs et diamètres de goujons sont disponibles sur le marché. Le goujon de diamètre 19 mm est le plus courant. Les goujons sont soudés au pistolet sur la face externe de la semelle, et/ou éventuellement sur l'âme, du profilé en acier lorsque celui-ci est partiellement enrobé (béton présent entre les semelles) ; ils peuvent l’être au travers de la tôle profilée d’une dalle mixte pour autant que l’épaisseur de tôle n’excède pas 1,25 mm, que l’épaisseur totale du revêtement de zinc ne dépasse pas 0,03 mm (30 µm) et que la face du profilé métallique accueillant ces goujons soit exempte de peinture. CORNIÒRE BARREAU ARCEAU CONNECTEUR¬(ILTI GOUJON¬Ì¬TÐTE¬ POUR¬DALLE¬PLEINE¬OU¬DALLE¬MIXTE Figure 1-6 : Types de connecteurs Figure 1-7 : Goujon à tête BE_staalbeton1.indd 5 14/05/2011 18:14:20 e n j ia f s i r d s 1 . i n t r o d u c t i o n à l a c o n s t r u c t i o n m i x t e 3 1.1 Poutres mixtes 1.1.1 Composition Une poutre mixte comporte trois composants : une partie en béton, se présentant habituellement sous la forme d’une semelle en béton à la partie supérieure de la section ; un profilé en acier ; une connexion, assurée le plus souvent par des goujons connecteurs. La connexion vise à ce que la partie en béton et le profilé en acier travaillent concomitamment de manière à approcher le comportement d’une section monolithe. Ce principe a de tous temps été mis en œuvre dans les constructions en bois ; un bel exemple est la réalisation d’une poutre en superposant deux éléments en bois de hauteur h et de largeur b et en les reliant par des cales à leur interface. • • • La Figure 1-2 illustre l’effet de la présence d’une connexion sur les caractéristiques statiques d’une section transversale. Par la collaboration structurale entre les éléments constitutifs, le module de flexion, déterminant pour la résistance, est deux fois plus grand qu’en l’absence de collaboration. Le moment d’inertie, caractérisant la rigidité et déterminant pour la flèche, est quant à lui quadruplé. La semelle en béton d’une poutre mixte, appelée communément "dalle", fait généralement partie intégrante d’un plancher en béton ; elle intervient dans le comportement de la poutre par une largeur limitée dite "largeur participante" ou encore "largeur collaborante". En pratique, ce plancher peut être de l’un des types suivants : un plancher mixte obtenu en coulant le béton sur une tôle profilée qui assure successivement le rôle de coffrage et celui d’armature inférieure (Figure 1-3a) ; un plancher en béton coulé en place sur pré-dalles (Figure 1-3b) ; un plancher constitué d’éléments préfabriqués (hourdis) en béton (Figure 1-3c) ; un plancher en béton coulé en place sur coffrage traditionnel (Figure 1-3d). • • • • ABSENCE¬DE¬COLLABORATION ¬GLISSEMENT¬RELATIF INTERACTION¬COMPLÒTE ¬COMPORTEMENT¬MONOLITHE W = 2 bh2 = bh2 1 6 1 3 I = 2 bh3 = bh3 1 12 1 6 W = b(2h)2 = bh2 1 6 2 3 I = b(2h)3 = bh3 1 12 4 6 Figure 1-3 : Divers types de planchers dans les poutres mixtes A ¬$ALLE¬MIXTE BÏTON¬COULϬEN¬PLACE PRÏDALLE B ¬"ÏTON¬COULϬSUR¬PRÏDALLES D ¬"ÏTON¬COULϬEN¬PLACE C ¬%LÏMENTS¬DE¬PLANCHER¬PRÏFABRIQUÏS ÏLÏMENT¬PRÏFABRIQUÏ BÏTON¬COULϬEN¬PLACE BÏTON¬COULϬEN¬PLACE TÙLE¬PROFILÏE Figure 1-2 : Effet d’une interaction complète entre deux poutres identiques à section rectangulaire sur le module de flexion W et sur le moment d’inertie I BE_staalbeton1.indd 3 14/05/2011 18:14:19 o Construction mixte Construction mixte acier-béton dans les bâtiments : Conception et dimensionnement à température ordinaire et en situation d'incendie selon l'Eurocode 4 René Maquoi, Rik Debruyckere, Jean-François Demonceau et Lincy Pyl ruction mixte ègles de calcul de l’Eurocode 4, applicables aux constructions mixtes acier-béton, commentées. décrit les particularités de la construction mixte et on dégage les principes généonception et l’exécution des divers types d’éléments constitutifs des bâtiments: anchers mixtes, poteaux mixtes et assemblages mixtes. mensionnement de ces éléments, tant à température ordinaire qu’en situation espectivement exposés aux chapitres 2 à 5. Les méthodes de calcul et les règles conformes aux normes belges NBN EN 1994-1-1 et NBN EN 1994-1-2. Elles sont ans un grand nombre d’exemples très largement documentés. de l’ossature mixte d’un complexe de cinéma érigé à Rotterdam fait l’objet du n contenu, ce livre constitue un outil fort utile pour les praticiens des bureaux reaux de contrôle ainsi qu’un guide pour tous les intervenants dans la chaîne de Stark, qui sont à la fois des enseignants (TU Delft et TU Eindhoven) et des ingés, en ont préparé la version originale en néerlandais pour compte de Bouwen assure la diffusion aux Pays-Bas. Sur base d’une convention en bonne et due et Staal a cédé ses droits à Infosteel qui souhaitait préparer une édition approge, tant néerlandophone que francophone. La préparation de celle-ci a ainsi été onceau et R. Maquoi (Université de Liège), pour l’adaptation francophone, et à ECO) et L. Pyl (Lessius Mechelen, Campus De Nayer), pour l’adaptation néerlandoefois été conduite en étroite symbiose afin de garantir la plus grande cohérence tes. Construction mixte Guides de construction métallique 14/05/2011 18:11:11 (2-1) 2 u Rd V d 0,8 f P 4 Q H ˜ ˜ ˜ (2-2) 2 ck cm Rd V f E P 0,29 d B H ˜ ˜ ˜ ˜ (2-3) sc sc sc 1 als si h 4d h 0,2 1 als si 3d h 4d d B B ! § · ˜ d d ¨ ¸ © ¹ (2-4) 0 sc t t,max p p r 0,7 b h k 1 k h h n § · ˜ ˜ d ¨ ¸ ¨ ¸ © ¹ (2-5) 0 sc l sc p p p b h k 0,6 1 1,0 met avec h h 75mm h h § · ˜ ˜ d d ¨ ¸ ¨ ¸ © ¹ (2-6) y a f 235 f en et d h 2 t 2 r F ˜ ˜ (2-7) S t ˜ s s c A A (2-8) y ctm s c sk f f k 235 f S E ˜ ˜ ˜ (2-9) eff 0 e ,i e ,i e i eff 0 e ,i e ,i e i e e ,i b b b met avec b L / 8 b b b b met avec b L / 8 b met avec (0,55 0,025 L / b ) 1 C C 6 d 6 d ˜ d (2-10 a) (2-8) (2-9) 2 u Rd 0, f P ˜ ˜ ˜ 2 ck cm d f , d H ˜ ˜ ˜ ˜ -3) sc sc sc 1 l i 0,2 als i 3 d · ˜ ¨ © ¹ 0 sc t t,max p p r 0, h k h h n § ˜ ˜ ¨¨ ¸ © 0 sc l sc p p p b h k 0, 1 1,0 m t v h h h § · ˜ ˜ d ¨ ¸¸ © (2-6) y a f 5 f en t t r ˜ ˜ (2-7 ˜ c A y ct s c sk f f 235 f ˜ ˜ ˜ ( ) eff 0 e ,i e ,i e i eff 0 e ,i e ,i e i e e ,i b b b t avec b L / 8 b b b et avec b / m t v c (0,55 0,025 L / ) C d 6 ˜ 8 2 . s t a a l - b e t o n l i g g e r s met: en:  : gelijk aan 1,0 als de doorsnede van klasse 2 is en aan 1,1 als de doorsnede van klasse 1 is (klasse waarvoor een plastische rotatiecapaciteit is vereist); kc : coëfficiënt die rekening houdt met de verdeling van spanningen in de doorsnede juist voor het scheuren (NBN EN 1994-1-1, 7.4.2) De flenzen en het lijf van een gedeeltelijk omstort profiel vertonen een kleiner risico voor plooi dan in het geval zonder omstorting. De criteria voor de classificatie van flenzen van gedeeltelijk omstorte doorsneden zijn gegeven in tabel 2-4. Tabel 2-4 : Classificatiecriteria van flenzen van gedeeltelijk omstorte doorsneden b c t b gewalst profiel gelast profiel c t c b c b 0,8 ≤ ≤ 1,0 b c b t c + doorsnedeklasse type grenswaarde c/t 1 gewalst óf gelast profiel £ 9  2 £ 14  3 £ 20  Als voldaan is aan de regels met betrekking tot constructieve schikkingen bepaald in 5.5.3(2) van NBN EN 1994-1-1, mag een lijf van klasse 3 omstort door beton, opgewaardeerd worden tot een lijf van klasse 2. 2.1.5 Meewerkende breedte Bij de berekening van staal-betonliggers gaat men uit van de hypothese van behoud van vlakke doorsneden naar het voorbeeld van hetgeen wordt gedaan bij andere typen van liggers. De bovenflens die bestaat uit de betonplaat is normalerwijze groot in vergelijking met de overspanning van de ligger; hij is dus onderhevig aan "shear lag". In een dwarsdoorsnede zullen de rekken en dus de spanningen in de betonplaat verkleinen naarmate men zich verwijdert van de as van de ligger (figuur 2-8). Om toch verder beroep te kunnen doen op de klassieke liggertheorie, en in het bijzonder op de formule van Navier, is het gebruikelijk om de flensbreedte b te reduceren tot een "meewerkende breedte" beff (soms ook "effectieve breedte" genoemd); dezelfde kunstgreep is trouwens van toepassing voor T-balken in gewapend beton (zie figuur 5.3 van NBN EN 1992-1-1). Voor de elastische algemene berekening van liggers in gebouwen is het toegestaan, als vereenvoudiging, om een constante meewerkende breedte toe te passen over de gehele lengte van elke overspanning. Deze waarde wordt gelijk genomen aan de Figuur 2-8 : Principe van meewerkende breedte b v b eff smax b 0 b e2 b e1 b 0 b e2 b e1 b 2 b 1 betonnen T-balk staal-betonligger BE_staalbeton2.indd 8 14/05/2011 18:18:16 v 1 . i n l e i d i n g t o t s t a a l - b e t o n c o n s t r u c t i e s 1.2 Staalplaat-betonvloeren 1.2.1 Opbouw Een staalplaat-betonvloer besta at uit een geprofileerde dunne staalplaat die ontworpen is om op een efficiënte ma nier constructief samen te werk en met het beton van de vloerplaat dat erin komt. St aalplaat-betonvloeren zijn zeer geschikt voor toepassing in de staalbouw waarbij zi j, middels een verbinding, kunn en samenwerken met de stalen vloerliggers (figuur 1-1 2). Staalplaat-betonvloeren kunnen samenwerken met liggers van a ndere materialen zoals bijvoorbeeld gewapend beto n of hout. De geprofileerde staalplaat verv ult verschillende functies: ze biedt een werkvloer tijdens d e uitvoering; ze dient als bekisting bij het bet onneren van de vloerplaat; ze vervult de rol van onderwape ning voor het beton van de vloe rplaat. Er bestaat een grote verscheiden heid aan geprofileerde staalplate n in de handel (figuur 1-13). Deze platen onderscheiden zich door hun vorm, hun hoogt e, de afstand tussen de golven, de verstijving van hun wa nden, de wijze van overlapping wanneer naast mekaar liggend en de manier waarop de samenwerking met het beton wordt verzekerd. • • • Figuur 1-12 : Voorbeeld van een staa lplaat-betonvloer Figuur 1-13 : Enkele typen van gepro fileerde platen voor staalplaat-betonv loeren OP¬DE¬BOUWPLAATS GESTORT¬BETON WAPENING GEPROFILEERDE STAALPLAAT STALEN¬LIGGER DEUVEL BE_staalbeton1.indd 9 26/05/2011 8:51:34 n e Staal-betonconstructies Toepassing en berekening van staal-betonconstructies voor gebouwen volgens Eurocode 4 bij normale temperatuur en brand René Maquoi, Rik Debruyckere, Jean-François Demonceau en Lincy Pyl -betonconstructies t over en becommentarieert de rekenregels van Eurocode 4, van toepassing op staals. chrijft de bijzonderheden van staal-betonconstructies en behandelt de algemene prinking tot het berekenen en het uitvoeren van verschillende types van samenstellende ebouwen: staal-betonliggers, staalplaat-betonvloeren, staal-betonkolommen en staalen. n 2 tot 5 behandelen in detail de berekening van deze elementen bij normale tembrand. De rekenmethoden en toepassingsregels zijn conform NBN EN 1994-1-1 en 2. Ze worden uiteengezet in een groot aantal uitvoerig gedocumenteerde rekeneft een volledige berekening van de staal-betonconstructie van een bioscoopcomplex terdam. n zijn inhoud vormt dit boek een zeer nuttig hulpmiddel voor studiebureaus en contros een gids voor alle betrokkenen in de bouwwereld. R.J. Stark die tegelijkertijd lesgevers (TU Delft en TU Eindhoven) zijn en ontwerpingede originele Nederlandse versie voorbereid voor Bouwen met Staal die instaat voor de Nederland. Op basis van een volgens de regels opgesteld contract heeft Bouwen met rechten overgedragen aan Infosteel die een uitgave afgestemd op het Belgische pubereiden, zowel in het Nederlands als in het Frans. De voorbereiding van deze werd wd aan R. Debruyckere (SECO) en L. Pyl (Lessius Mechelen, Campus De Nayer) voor lige aanpassing, en aan J.F. Demonceau en R. Maquoi (Universiteit van Luik), voor de assing. Zij is evenwel tot stand gekomen in nauwe symbiose teneinde de grootste sa- de twee teksten te garanderen. 05 Staal-betonconstructies René Maquoi, Rik Debruyckere, Jean-François Demonceau en Lincy Pyl Handboeken staalconstructies 14/05/2011 18:10:06 Staal-betonconstructies Toepassing en berekening volgens Eurocode 4 bij normale temperatuur en bij brand Publicatie in de reeks Handboeken staalconstructies Bestel nu ! - www.infosteel.be/publicaties Construction mixte Conception et dimensionnement selon l’Eurocode 4 (température ordinaire/situation incendie) Publication dans la série Guides de construction métallique Commandez-la maintenant ! - www.infosteel.be/publications on-mixte.indd 3 31/01/2018 13:46:13

Blauwe stalen uitkijktorens voestalpine Sadef viert in 2022 haar 75ste verjaardag en durft al eens out of the box denken. Naar aanleiding van deze speciale verjaardag iets teruggeven aan de lokale gemeenschap. De torens van 20 m hoog staan opgesteld in de natuur en bieden van bovenaf een mooi uitzicht op de omgeving. Eentje staat bij het Sterrenbos in Rumbeke (Roeselare) de andere in Hooglede, niet zover van de productiesite van Sadef in Gits. Een fietslus van 43,9 km loopt via de fietsknooppunten langs de Sadef-torens. De torens staan in het teken van ‘Industry meet nature’. Ze werden ontworpen door ingenieurs van voestalpine Sadef en zijn opgebouwd uit stalen profielen die eigenlijk een andere toepassing hebben. Ze zijn opgebouwd uit staal, dat per definitie een duurzaam product, 100% recycleerbaar. Tours de guet en acier voestalpine Sadef fête son 75e anniversaire en 2022 et sort des sentiers battus. À l’occasion de cet anniversaire spécial, la société veut donner quelque chose en retour à la communauté locale. Les tours de 20 m de haut sont situées dans la nature et offrent une vue magnifique sur les environs depuis le haut. L’une est située près du Sterrenbos à Rumbeke (Roeselare), l’autre à Hooglede, non loin du site de production de Sadef à Gits. Une ceinture cyclable de 43,9 km longe les tours Sadef via les nœuds cyclables. Les tours sont dédiées à la rencontre entre l’industrie et la nature. Elles ont été conçues par des ingénieurs de voestalpine Sadef et sont construites à partir de profilés en acier qui ont une application différente. Construites en acier, qui est par définition un produit durable, 100% recyclable. Rumbeke (Roeselare) / Hooglede Plaats_Localisation voestalpine Sadef, Gits (Hooglede) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage voestalpine Sadef, Gits (Hooglede) Ontwerp_Conception voestalpine Sadef, Gits (Hooglede) Studiebureau_Bureau d’études Beeuwsaert, Ledegem / Maeyaert, Roeselare Staalbouwer_Constructeur métallique voestalpine Sadef, Beeuwsaert Infosteelleden_Membres d’Infosteel Foto’s: Infosteel (jvdb) www.samenopuitkijk.be toerisme_tourisme Hooglede Rumbeke (Roeselare) 4

Voestalpine streeft ernaar om staal tegen 2050 volledig CO2 neutraal te produceren. In een eerste stap is de doelstelling om tegen 2030 de CO2 uitstoot met 30% te verminderen. Op de torens zijn zonnepanelen voorzien, die zorgen voor duurzame energie met de zon als hernieuwbare bron. Sadef werd in 1947 opgericht door busbouwer Joseph Jonckheere. Sinds 1991 deel van het Oostenrijkse voestalpine. “Ondertussen tellen we 650 werknemers op onze site in Gits waar jaarlijks 145.000 ton staal tot profielen wordt omgevormd. 80 procent van de productie gaat naar het buitenland, jaarlijks draaien we een omzet van 280 miljoen euro”, verklaart Peter Verbrugge, CEO van voestalpine Sadef aan vrt NWS. Voestalpine vise à produire un acier totalement neutre en CO2 d’ici 2050. Dans un premier temps, l’objectif est de réduire les émissions de CO2 de 30 % d’ici à 2030. Des panneaux solaires sont installés sur les tours, fournissant une énergie durable grâce au soleil comme source renouvelable. Sadef a été fondée en 1947 par le constructeur de bus Joseph Jonckheere. Depuis 1991,il fait partie du groupe autrichien voestalpine. «Depuis, nous avons 650 employés sur notre site de Gits où 145 000 tonnes d’acier sont transformées en profilés chaque année. 80 % de la production part à l’étranger, nous avons un chiffre d’affaires annuel de 280 millions d’euros», explique Peter Verbrugge, CEO de voestalpine Sadef à vrt NWS. 5

‘Icoon’ met demontabel staalskelet Ontwerpteam B-architecten, Bressers Erfgoed en Arcadis is door de Stad Nieuwpoort aangesteld voor het ontwerp van een hedendaags stadskantoor en de restauratie van het stadhuis, de pastorie en de Stadshalle. Het ontwerp werd gekozen omwille van het coherente verhaal van de bestaande gebouwen, de schakelelementen en het nieuwe ensemble. Omwille van de hoge technische eisen en het gebruikscomfort worden de administratieve kantoren, de ontmoetingsruimte ‘Alma Plaza’, de tribune en de raadzaal ondergebracht in de nieuwbouw - ‘het icoon’. Het noordelijke deel van het gebouw kijkt uit op de cluster van bestaande UNESCO Werelderfgoedgebouwen en krijgt op zijn beurt een iconische vormentaal die aansluit bij het puntige dak van de Stadshalle. De nieuwbouw krijgt een demontabel staalskelet en de materiaalkeuze ervan wordt onderbouwd op vlak van LCA (Life Cycle Analysis). ‘Icône’ avec construction métallique démontable L’équipe de concepteurs B-architects, Bressers Erfgoed et Arcadis a été chargée par la ville de Nieuwpoort de concevoir un bureau municipal contemporain et de restaurer l’hôtel de ville, le presbytère et la Stadshalle. La conception a été choisie en raison de l’histoire cohérente des bâtiments existants, des éléments de liaison et du nouvel ensemble. En raison des exigences techniques élevées et du confort des utilisateurs, les bureaux administratifs, la salle de réunion “Alma Plaza”, la tribune et la salle du conseil sont logés dans le nouveau bâtiment “l’icône”. La partie nord du bâtiment fait face à l’ensemble des bâtiments existants inscrits au patrimoine mondial de l’UNESCO et aura, à son tour, un langage conceptuel emblématique qui correspond au toit pointu de la Stadshalle. Le nouveau bâtiment aura une ossature en acier démontable et le choix des matériaux sera basé sur l’ACV (analyse du cycle de vie). Centrum Nieuwpoort Plaats_Localisation Stad Nieuwpoort Opdrachtgever_Maître d’ouvrage B-architecten (nieuwbouw) Bressers Erfgoed (restauratie historische gebouwen) Architect_Architecte Arcadis Studiebureau_Bureau d’études Arcadis Infosteelleden_Membres d’Infosteel Beelden: Luce project_projet 6

C’est à Ehlerange, dans le Zare-Est, qu’est implanté depuis 2002 le Service Center de la Maison Gilbert, négociant en acier, une référence dans toute la Grande Région que constitue la Wallonie, la Lorraine, la Rhénanie-Palatinat et la Sarre. Mais l’origine de cette maison traditionnelle luxembourgeoise est bien plus ancienne et se décrit le mieux à travers les siècles par l’histoire des hommes et des femmes qui en ont orchestré l’évolution de génération en génération. Le Service Center Tout a commencé avec Pierre Gilbert. Immigré à Luxembourg, il s’y installe comme serrurierforgeron. De génération en génération, au gré des diverses branches de sa descendance et de leurs unions respectives, le dépôt de fer original s’est mué en un site moderne de 2,7 ha, à Ehlerange. Le site offre une capacité de stockage de plus de 40 000 tonnes de produits sidérurgiques sur 12 000 m2. Il comporte 700 m2 de rayonnages automatiques, une installation de sciage ultramoderne, le système de manutention équipé de 7 ponts-roulants électromagnétiques et le magasin sanitaire, outillage, quincaillerie, ferrements sur 2000 m2. La clientèle est active dans le parachèvement de projet, incluant les clôtures. Et dans ce cadre, La Maison Gilbert distribue depuis 60 ans les produits de Betafence, leader mondial des systèmes intégrés de sécurité périmétrique. Les produits Betafence les plus vendus sont Nylofor 3D (panneau de clôture à plis), 2D et 2D Super (panneau de clôture à doubles fils horizontaux), Creazen (clôture barreaudée), Horizon Prime (occultations pour clôtures), Zenturo Super (panneau de clôture à maille serrée et personnalisable), Pantanet (clôture soudée en rouleaux) et Plasitor (grillage tissé simple torsion à mailles en forme de losange). Un partenariat de longue date, avec un soutien complet Betafence peut se targuer d’apporter à ses clients grossistes, un soutien total, personnalisé et unique dans le domaine de la clôture. C’est ainsi que Betafence peaufine actuellement l’aménagement d’un showroom interne pour La Maison Gilbert, articulé autour des produits les plus demandés. Dans la conviction que l’information correcte et précise profite à la fois au fournisseur et à l’acheteur, Betafence s’efforce de mettre à disposition tous les outils possibles pour s’informer au mieux. Le site internet, extrêmement détaillé et convivial, procure aux clients directs et indirects, une pléthore d’informations pertinentes et constamment actualisées. A titre d’exemple, les architectes, ingénieursconseils et bureaux d’études y trouveront l’onglet « Créez vos cahiers des charges » qui leur permet en quelques clics de spécifier les produits choisis et de les inclure dans leur cahier des charges. L’onglet « vues 3D », dans la section « Informations techniques » du produit sélectionné, permet de visualiser les produits sous tous les angles. Et l’onglet « Fichiers BIM » donne accès à une vaste bibliothèque de fichiers BIM, régulièrement mise à jour et téléchargeable gratuitement. Fort de ce soutien complet, et grâce à ses atouts majeurs tels que la disponibilité de son équipe commerciale, le suivi de toutes les commandes de parachèvement et de pose, l’accès facile au site ou encore le drive-in à trois voies pour réduire le temps de chargement, La Maison Gilbert se positionne comme LE partenaire de référence dans sa région. La Maison Gilbert, un Service Center de référence dans le négoce de l’acier Betafence peaufine actuellement l’aménagement d’un showroom interne pour La Maison Gilbert, articulé autour des produits les plus demandés. GILBERT s.à.r.l. Z.I. Z.A.R.E. Ilot Est, L - 4385 EHLERANGE betafence@gilbert.lu Stockiste multi-produits, Gilbert Service Center vous propose une gamme très complète en produites sidérurgiques. Le site d’Ehlerange est aisément accessible et dispose d’un vaste parking gratuit.

up-to-date_mise à jour Infosteel en SCI sluiten partnership voor online Eurocode-opleidingen De vraag komt vaak terug : bestaat er een aanbod van online Eurocode opleidingen. Vanaf september kan daarop positief geantwoord worden. Dankzij een samenwerking tussen SCI (Steel Construction Institute) en Infosteel kunnen Infosteel-bedrijfsleden deelnemen aan de SCI-online-opleidingen (hoofdzakelijk Engelstalige Eurocode-staal opleidingen) , en dat met een aanzienlijke korting. In het najaar van 2022 staan alvast 4 online opleidingen op het programma : - september : Essential Steelwork Design Course - oktober : Light Gauge Steel Design Course - november : Floor Vibrations Course - december : Portal Frame Design Course Praktische informatie over hoe Infosteelbedrijfsleden zich hiervoor kunnen inschrijven via : www.infosteel.org/sci-trainings Wijziging van het KB 07/07/1994 (Basisnormen Brandveiligheid) Zoals al aangekondigd in Info_Steel 68 werd een wijziging van de Brandpreventie-wetgeving (‘basisnormen’) voorbereid. Concreet werden deze wijzigingen definitief gepubliceerd in het koninklijk besluit van 20 mei 2022 (publicatie op 23 juni 2022 in het Belgische Staatsblad gepubliceerd) en traden ze al in werking op 1 juli 2022. Het koninklijk besluit van 20 mei 2022 bevat verschillende aanpassingen van de voorschriften voor de brandveiligheid van nieuwe op te richten gebouwen, onder andere is er een uitgebreide aanpassing van de voorschriften voor de brandveiligheid van gevels, parkings, stookafdelingen en liften die in de gebouwen worden geïnstalleerd. Binnenkort publiceert de FOD Binnenlandse Zaken ook een gecoördineerde versie van het koninklijk besluit van 7 juli 1994 en een document waarin de gewijzigde passages gemarkeerd zijn, alsook het Verslag aan de Koning voorafgaand aan het KB van 20 mei 2022. Handige tip om de informatie terug te vinden : www.infosteel.be/brandveiligheid Infosteel et SCI concluent un partenariat pour des cours Eurocode en ligne La question nous est souvent posée : existe-til une offre pour les cours Eurocode en ligne ? Depuis septembre, la réponse est positive. Grâce à une coopération entre le SCI (Steel Construction Institute) et Infosteel, les sociétés membres d’Infosteel peuvent participer aux cours en ligne du SCI (principalement les cours sur l’acier Eurocode en anglais) à un prix très réduit. A l’automne 2022, 4 cours en ligne sont prévus : - septembre : Essential Steelwork Design Course - octobre : Light Gauge Steel Design Course - novembre : Floor Vibrations Course - décembre : Portal Frame Design Course Informations pratiques sur la manière dont les sociétés membres d’Infosteel peuvent s’inscrire à ce programme via : www.infosteel.org/sci-trainings Modification de l’arrêté royal du 07/07/1994 (Normes de base relatives à la sécurité incendie) Comme déjà annoncé dans le magazine Info_ Steel 68, un amendement à la législation sur la prévention des incendies (« normes de base ») a été préparé. Concrètement, ces changements ont finalement été publiés dans l’arrêté royal du 20 mai 2022 (publié au Moniteur belge le 23 juin 2022) et sont déjà entrés en vigueur le 1er juillet 2022. L’arrêté royal du 20 mai 2022 contient diverses adaptations des règles de sécurité incendie pour les nouveaux bâtiments à construire, notamment une adaptation importante des règles de sécurité incendie pour les façades, les parkings, les chaufferies et les ascenseurs à installer dans les bâtiments. Prochainement, le SPF Affaires intérieures publiera également une version coordonnée de l’arrêté royal du 7 juillet 1994 et un document mettant en évidence les passages modifiés, ainsi que le rapport au Roi préalable à l’arrêté royal du 20 mai 2022. Astuce pratique pour trouver l’information : www.infosteel.be/securite-incendie 8

Staalbouwwedstrijd 2022* Concours Construction Acier Meld je project(en) nu aan! / Introduisez vos projets dès à présent ! www.infosteel.be/staalbouwwedstrijd www.infosteel.be/concours-construction-acier deelnemers - participants 2020 Neem deel met uw projecten gaande van mega.prestige, super.groot, extreem.technisch, uiterst.efficient of gewoon sober.klein Industriebouw, showrooms, prestigeprojecten, luifels, renovatie, trappen, kunstprojecten internationaal, woningbouw, balustrades, mobiliteit, utiliteitsbouw, musea, gevels,... *(Afgewerkt tussen juni 2020 en juni 2022) Participez avec tous vos projets qu’ils soient méga.prestigieux, super.grands, extrêmement.techniques, terriblemen.efficaces ou tout simplement petits.sobres Immeubles de bureaux, showrooms, projets de prestige, auvents, escaliers, projets internationaux, bâtiments résidentiels, musées, centres sportifs, projets d’art, rénovation, façades… *(Réalisés entre juin 2020 et juni 2022) tot / jusqu’au 30/09

‘Royale Belge’ in reconvertie Het iconische ‘Royale Belge’ gebouw in Watermaal-Bosvoorde met zijn bronskleurige beglazing en weervast stalen (‘corten’) in de buitengevels wordt gerenoveerd en gerestaureerd. Het hoofdgebouw bestaat uit een vierkante sokkel (betonstructuur) van 88 op 88 m met vier verdiepingen, waarvan 2 ondergrondse. en een bovenbouw (staalbouw) die 8 verdiepingen telt. Deze bestaat uit 4 in kruis opgestelde vleugels van 35 x 18 m rond een centrale kern. De kantoorfunctie op de bovenverdiepingen worden grotendeels (21000 m²) behouden. In de sokkel vinden de grootste structurele werken plaats, in de vorm van een ronde doorbreking van de betonnen vloeren met behulp van enorme stalen kolommen. Onderaan komt een hotel van 212 kamers (met onder meer een auditorium van 300 plaatsen, vergaderruimtes, restaurants en een bar), co-working spaces, een fitness- en een wellnesscentrum met een buitenzwembad. Het einde van de werken is voorzien voor begin 2023. La ‘Royale Belge’ en reconversion Le bâtiment emblématique de la «Royale Belge» à Watermael-Boitsfort, avec son vitrage couleur bronze et l’acier résistant aux intempéries («corten») de ses murs extérieurs, est en cours de rénovation et de restauration. Le bâtiment principal se compose d’une base carrée (structure en béton) de 88 par 88 m avec quatre étages, dont deux souterrains, et d’une superstructure (structure en acier) de 8 étages. Il se compose de quatre ailes de 35 x 18 m disposées en croix autour d’un noyau central. La fonction de bureau aux étages supérieurs est largement conservée (21000 m²). Les travaux structurels les plus importants ont lieu dans la base, sous la forme d’une rupture circulaire des planchers en béton à l’aide d’énormes colonnes en acier. En dessous se trouvera un hôtel de 212 chambres (comprenant un auditorium de 300 places, des salles de réunion, des restaurants et un bar), des espaces de travail collaboratif, un centre de fitness et de bien-être avec une piscine extérieure. La fin des travaux est prévue pour le début de l’année 2023. Boulevard du Souverain 25 Vorstlaan Watermael-Boitsfort_Watermaal-Bosvoorde Plaats_Localisation Souverain 25 (Cores Development – Urbicoon – Foresite – Ape) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Pierre Dufau & Réne Stapels (1970) DDS+ Caruso St John Architects, Bovenbouw Architectuur, Ma2 (Francis Metzger) (rénovation) Architect_Architecte CIT Blaton, Bruxelles Algemeen aannemer_Entrepreneur général Bureau Bouwtechniek Infosteelleden_Membres d’Infosteel Foto’s: Séverin Malaud, Infosteel (jvdb) werf_chantier 10

Joris Ide NV/SA · Hille 174 · 8750 Zwevezele · België/Belgique T. +32 (0)51 61 07 77 · info@joriside.be · www.joriside.com Europese producent van dak- en gevelsystemen Producteur Européen de toiture et de bardage Structural basics covers the design and analysis of steel structures for buildings according to EN 1990 (Eurocode 0), EN 1991 (Eurocode 1) and EN 1993 (Eurocode 3). In the book special attention was paid to the illustrations. In addition, each chapter contains a number of fully detailed (calculation) examples. This makes Structural basics e ective as a textbook for students and as a reference guide to the Eurocodes 0, 1 and 3 for practising structural engineers. Hard cover, 272 pages, 23 x 25 cm, English www.infosteel.be/structural-basics Staal-beton verbindingen Structural basics H.H. Snijder H.M.G.M. Steenbergen Analysis and design of steel structures for buildings according to Eurocode 0, 1 and 3

Brug in cortenstaal over Brusselse Ring Eind juni werd het eerste deel van de nieuwe Henneaulaan-brug in Zaventem over de Brusselse ring geplaatst. De toekomstige brug in weervast staal (‘corten’) wordt dubbel zo breed als de huidige betonbrug. Fietsers en voetgangers krijgen er afgescheiden paden en bussen rijden op eigen busstroken. Zelfs dieren kunnen de Brusselse Ring veilig oversteken via een eigen ecopassage, die ongeveer 8 m breed wordt. Het gaat feitelijk om twee aparte bruggen en bijzonder is de toepassing van het materiaal: cortenstaal, voor het eerst gebruikt in België voor verkeersbruggen met zware belastingen. De bouw van de brug werd toevertrouwd aan de joint venture Besix (funderingen en betonwerken) - Iemants Smulders (productie staal en installatie). “In het najaar van 2023 wordt de tweede helft geïnstalleerd en tegen het eerste deel geplakt. In april of mei 2024, nadat de afwerking en verlichting in orde gebracht zijn, zou de volledig nieuwe brug klaar moeten zijn voor gebruik.” meldt de opdrachtgever De Werkvennootschap. Pont en acier corten sur le Ring de Bruxelles Fin juin, le premier tronçon du nouveau pont à l’Henneaulaan (Zaventem), qui enjambe le ring de Bruxelles, a été installé. Le nouveau pont en acier auto-patinable («corten») sera deux fois plus large que le pont actuel en béton. Les cyclistes et les piétons disposeront de voies séparées et les bus auront leurs propres voies. Même les animaux pourront traverser le Ring de Bruxelles en toute sécurité grâce à un écoduc d’environ 8 m de large. Il s’agit en fait de deux ponts distincts et la particularité réside dans l’utilisation du matériau : l’acier corten, utilisé pour la première fois en Belgique pour les ponts routiers à forte charge. La construction du pont a été confiée à l’entreprise commune Besix (fondations et travaux de béton) - Iemants Smulders (production et installation de la construction métallique). «A l’automne 2023, la seconde moitié sera installée et adossée à la première partie. En avril ou mai 2024, après la réalisation des travaux de finition et d’éclairage, le pont entièrement neuf devrait être prêt à l’usage.» rapporte le maître de l’ouvrage De Werkvennootschap. Henneaulaan / Brussels Ring R0, Zaventem Plaats_Localisation De Werkvennootschap. Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Besix (funderingen en betonwerken) Smulders Iemants : productie staal en installatie Aannemers_Entrepreneur Smulders Iemants : productie staal en installatie Staalbouwer_Constructeur métallique Besix, Smulders Iemants Infosteelleden_Membres d’Infosteel Foto’s: Infosteel (jvdb) werf_chantier 12

SCOORT U OOK ? L’ACIER: EN PLEIN DANS LE MILLE. #scorewithsteel Les architectes, les promoteurs immobiliers et les entrepreneurs vous présentent leurs bâtiments industriels de caractère et leurs immeubles de bureaux les plus en vue. Découvrez Score with Steel via notre site web www.scorewithsteel.com ou sur nos réseaux sociaux.

Acier Stahl Steel 1962 Le futur Pont sur la Manche L’ouvrage lui-même est constitué par un par à poutres droites, assemblées par soudage, dont le tablier est situé à 51 m au-dessus du niveau des hautes mers et dont la largeur est de 36,50 m, soit deux chaussées centrales séparées de 9,50 m utilisées pour la circulation routière, deux voies ferrées situées dans l’axe de chacune de deux poutres de l’ouvrage et enfin deux passages latéraux de 3,50 m réservés aux véhicules deux roues. Le pont aurait une longueur totale de 33 200 m entre Southforeland près de Douvres et Blanc-Nez au sud ouest de Calais. Le tonnage total d’acier à mettre en oeuvre atteindrait 800 000 t environ, soit 70 000 t pour 69 poutres droites de 90 m, 230 000 t pour 10 portiques de 425 m et 500 000 t pour 60 portiques cantilever. Le bâtiment des Services techniques du Hainaut Le bâtiment des Services techniques du Hainaut (à Mons), qui doit comprendre sept étages, est d’une conception unique en Belgique. Implanté sur un sol sujet à des affaissements miniers, les auteurs du projet ont estimé qu’il était nécessaire de concevoir une construction isostatique, insensible aux mouvements éventuels de terrain. La nouvelle église de Coxyde-sur-Mer Vu l’envergure du plan d’ensemble, il était indispensable de prévoir l’établissement d’une charpente de toiture en rapport avec les portées et les charges à supporter. Pour résoudre élégamment ce problème constructif, l ‘architecte a fait appel à une série de fermes métalliques, qui présentent un aspect caractéristique et inhabituel. Ronde à la base, cette charpente métallique s’élève progressivement pour former le faîte de la toiture. Lorsqu’elle se découpe sur le ciel, cette charpente fait bien ressortir les caractéristiques avantageuses, la souplesse et les larges possibilités de la construction métallique en treillis bien conçue et bien réalisée par un constructeur averti. (Charpente métallique : Metaalbouw V. Buyck.) Acier Stahl Steel 1962 De toekomstige over het Kanaal De brug zelf bestaat uit een gelaste rechte liggerconstructie met een dek van 51 m boven de hoogwaterlijn en een breedte van 36,50 m, met in het midden twee rijbanen met een onderlinge afstand van 9,50 m voor het wegverkeer, twee spoorbanen in de as van elk van de twee liggers van de constructie en tenslotte twee zijdoorgangen van 3,50 m voor voertuigen op twee wielen. De brug zou een totale lengte van 33 200 m hebben tussen Southforeland bij Dover en Blanc-Nez ten zuidwesten van Calais. De totale hoeveelheid te gebruiken staal zou ongeveer 800.000 ton bedragen, d.w.z. 70.000 ton voor 69 rechte liggers van 90 m, 230.000 ton voor 10 portalen van 425 m en 500.000 ton voor 60 uitkragende portalen. Het gebouw van de Technische Diensten van Henegouwen Het gebouw van de Technische Diensten van Henegouwen (Bergen), dat 7verdiepingen zal tellen, is uniek in België. Omdat het project is gesitueerd op een bodem die onderhevig is aan mijnverzakkingen, achtten de ontwerpers het noodzakelijk een isostatische constructie te ontwerpen, die ongevoelig is voor mogelijke grondbewegingen. De nieuwe kerk in Koksijde-aan-Zee Gezien de grootte van het totale bouwwerk was het van essentieel belang een dakstructuur te voorzien die in overeenstemming was met de overspanningen en de te dragen belastingen. Om dit constructieve probleem op elegante wijze op te lossen, gebruikte de architect een reeks salen spanten, die een karakteristiek en ongewoon uiterlijk hebben. Deze staalbouw is rond aan de basis en loopt geleidelijk op tot de nok van het dak. Dit vakwerk, dat ‘in de hemel snijdt’, benadrukt de voordelige eigenschappen, de flexibiliteit en de ruime mogelijkheden van een goed ontworpen en goed vervaardigde vakwerkconstructie van staal. (Staalconstructie: Metaalbouw V. Buyck.) 60 jaar geleden_il y a 60 ans L’Ossature Métallique was vanaf 1932 het maandblad van het Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). In 1955 wijzigde de titel van het tijdschrift in ‘acier | stahl | steel’. Dit tijdschrift is de facto de voorganger van het huidige ‘info-steel’. _L’Ossature Métallique était depuis 1932, la publication du Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). En 1955, le nom de la revue change en ‘acier | stahl | steel’. Cette revue est de fait le prédécesseur de l’actuelle ‘info-steel’. 14

Le nouveau pont sur l’Alzette à Luxembourg Le 19 avril 1962, M. Robert Schaffner, Ministre des Travaux publics, a donné le premier coup de bêche symbolique du pont enjambant la vallée de l’Alzette et reliant au Kirchberg le RondPoint près de la Fondation Pescatore. Le pont aura une longueur de 500 m environ, au-dessus du Pfaffenthal, sa hauteur sera de 85 m et sa largeur de 25 m. Il sera mis en oeuvre 4 000 t d’acier. La dépense prévue est de 160 millions de francs luxembourgeois. Un nouveau procédé de construction en acier et béton L’immeuble comporte un noyau central en béton armé, auquel sont suspendus des éléments articulés d’ossature métallique. Il est important de noter que les mailles suspendues sont accrochées à chaque niveau; le système présente ainsi l’avantage de ne faire cumuler les efforts dans aucune pièce, de sorte que les mêmes profilés peuvent être utilisés de haut en bas du bâtiment. Les surcharges des planchers extérieurs sont ainsi reportées directement sur le noyau central. Le dessin particulier de la maille fait l’objet d’un brevet belge. Il s’agit d’une maille sans noeuds rigides; sa forme résulte des avantages pour ne travailler qu’à compression. L’épaisseur du noyau est constante, pour permettre la standardisation des coffrages. Seule la quantité d’armatures varie. Le toit rétractile à Pittsburgh Trente-huit hectares de bas quartiers à la base du fameux « Golden Triangle » de Pittsburgh vont devenir un parc urbain. L’Auditorium public de Pittsburgh et du Comté d’Allegheny, avec son dôme rétractile recouvert d’acier inoxydable, est le « clou » de cet aménagement. La caractéristique de cet auditorium est son toit en dôme rétractile. C’est le premier du genre qui fût jamais construit : il permet de transformer le local clos de l’auditorium en un stade à l’air libre en pressant un bouton. La charpente qui soutient en porte à faux les pivots des secteurs du dôme est placée à l’extérieur du toit. C’est, en principe, un tripode incliné et incurvé. De nieuwe brug over de Alzette in Luxemburg Op 19 april 1962 gaf de heer Robert Schaffner, minister van Openbare Werken, de symbolische eerste spadevol aarde voor de brug over het dal van de Alzette, die het Rond-Point bij de Pescatore-stichting met Kirchberg verbindt. De brug over het Pfaffenthal , wordt ongeveer 500 m lang, 85 m hoog en 25 m breed. Het zal gemaakt worden van 4.000 ton staal. De geplande uitgaven bedragen 160 miljoen Luxemburgse frank. Een nieuw staal- en betonbouwproces Het gebouw heeft een centrale kern van gewapend beton, waaraan gelede stalen frame-elementen zijn opgehangen. Het is belangrijk op te merken dat de opgehangen mazen op elk niveau worden opgehangen; het systeem heeft dus het voordeel dat de belastingen niet in een bepaalde plaats worden opgestapeld, zodat van boven tot beneden van het gebouw dezelfde profielen kunnen worden gebruikt. De overbelastingen van de buitenvloeren worden dus rechtstreeks overgebracht op de centrale kern. Het speciale ontwerp van de maas is het onderwerp van een Belgisch octrooi. Het is een maas zonder stijve knooppunten; de vorm ervan is het resultaat van de voordelen van het uitsluitend werken in druk. De dikte van de kern is constant, om standaardisering van de bekisting mogelijk te maken. Alleen de hoeveelheid wapening varieert. Het openschuifbare dak in Pittsburgh Achtendertig hectare van lage wijken aan de voet van de beroemde “Gouden Driehoek” van Pittsburgh zal een stadspark worden. Het Pittsburgh and Allegheny County Public Auditorium, met zijn openschuifbare koepel van roestvrij staal, is het hoogtepunt van deze ontwikkeling. Het kenmerk van het auditorium is het openschuifbare koepeldak. Het is het eerste in zijn soort dat ooit is gebouwd: met één druk op de knop kan de gesloten zaalruimte worden omgetoverd in een openluchtstadion. Het stalen raamwerk dat de scharnierpunten van de koepeldelen kantelt, is buiten het dak geplaatst, als een schuin en gebogen statief. 15

Onthaalpaviljoen Gaasbeek: humaan en eigentijds Glas, staal en beton. Dat is het materiaal waaruit het nieuwe onthaalpaviljoen van het kasteel van Gaasbeek is opgetrokken. Het gebouw valt op door zijn slanke vormen die wonderwel in het golvende landschap passen. In 2012 kreeg Bogdan & Van Broeck Architects van de Vlaamse Overheid de opdracht een masterplan uit te werken voor een hedendaagse ruimtelijke invulling van het volledige domein van Gaasbeek, dat zo’n 50 hectare beslaat. Een hele uitdaging die het architectenbureau met succes aanging en waarbij het cultuur met natuur wist te verzoenen. Pavillon d’accueil à Gaasbeek : À échelle humaine et contemporaine Verre, acier et béton. Ce sont les matériaux dont est composé le nouveau pavillon d’accueil du château de Gaasbeek. Le bâtiment se distingue par ses formes organiques épurées qui s’intègrent merveilleusement dans le paysage ondulé. En 2012, Bogdan & Van Broeck Architects a été chargé par le gouvernement flamand d’élaborer un plan directeur pour une interprétation spatiale contemporaine de l’ensemble du domaine de Gaasbeek, qui couvre une cinquantaine d’hectares. Un défi que le bureau d’architectes a relevé avec succès en réconciliant la culture avec la nature. cultuur_culture Kasteelstraat 40, Gaasbeek (Lennik) Plaats_Localisation Vlaamse Overheid, Departement Cultuur Jeugd en Media, Agentschap Natuur en Bos Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Atelier d’Architecture Pierre Hebbelinck, Liège VERS.A architecture, Brussel (uitvoerend arch.) Architect_Architecte Bureau Greisch, Liège Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) TV Vandezande en Roels Hoofdaannemer_Entreprise générale Inboco, Bocholt Staalbouwer_Constructeur métallique Tekst_Texte: Jos Segaert Beelden_Images: François Brix, Infosteel (jvdb), Tess Thibaut 16

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