info-steel-75

75 info_steel Afgiftekantoor Brussel X - P910504 - Driemaandelijks - nummer 75 - 10-11-12 / 2023 Bureau de dépôt Bruxelles X - P910504 - Trimestriel - numéro 75 - 10-11-12 / 2023

SCOORT U OOK ? Architecten, projectontwikkelaars en ondernemers stellen hun bedrijfsgebouwen met karakter en spraakmakende kantoren aan u voor. Ontdek Score with Steel via onze website www.scorewithsteel.com of op onze sociale mediakanalen. EEN SCHOT IN DE ROOS. STAAL: #scorewithsteel

editoriaal_éditorial Met het vierde Info_Steel-nummer van 2023, kondigt zich ook het einde van het jaar aan. We kijken alvast terug op een goed gevuld jaar waarbij, naast de traditionele activiteiten, 3 nieuwe concepten uitgewerkt werden: de eerste editie van de STEELdays, de opstart van het Belgische Bouwakkoord Staal en de BENELUX Steel Bridge Contest. De intensievere samenwerking met Bouwen met Staal wordt zo ook zichtbaar. De voorbije maanden hebben we in overleg met onze leden de planning gemaakt voor de eerste helft van 2024. Een versterkt aanbod van opleidingen, een tweede editie van de STEELdays en – na meer dan tien jaar- terug een buitenlandse studiereis springen daarbij zeker in het oog. Maar ook de traditionele activiteiten op vlak van promotie en netwerking, met dit magazine als één van de speerpunten, blijven op de agenda staan. Een natte herfstavond of koude winterdag, het is wellicht een ideaal moment om nummer 75 van Info_Steel rustig te doorbladeren, en weer een selectie bijzonder geslaagde staalrealisaties te ontdekken. Veel leesplezier, Koen Michielsen info-steel 75 - 10-11-12/2023 Driemaandelijks blad voor architectuur en bouwtechnieken, uitgegeven door Infosteel (België en Luxemburg) _Revue trimestrielle d’architecture et de génie civil publiée par Infosteel (Belgique et Luxembourg). Verantwoordelijke Uitgever_Editeur Responsable : Koen Michielsen, General Manager Infosteel vzw_Infosteel asbl Z.1 Researchpark 110, BE-1731 Zellik t: +32-2-509 15 01 info@infosteel.be - www.infosteel.be BTW-TVA: BE 0406 763 362 Redactie_Rédaction : Koen Michielsen, Jos Segaert, Palindroom (Philippe Selke, Tim Janssens, Wouter Polspoel en Florian Holsbeek) & Jo Van den Borre Vertaling_Traduction : ElaN Languages,Heusden-Zolder / Palindroom, Hasselt Infosteel, Zellik Coördinatie & Opmaak_Coordination & Mise en page : Jo Van den Borre, Infosteel Advertenties_Publicité : benedicte.vanparys@infosteel.be - t: +32-2-509 15 05 Verspreiding_Diffusion : Gratis voor leden van Infosteel vzw _Gratuit pour les membres d’Infosteel asbl Oplage_Tirage: 2.400 exemplaren_exemplaires Verkoop per stuk_Vente au numéro € 15 / nummer_numéro (iBTW - TVAc) Lid worden_Affiliation : benedicte.vanparys@infosteel.be Copyright 2023 by Infosteel Alleen de auteurs zijn verantwoordelijk voor de artikels. De auteur gaat akkoord met publicatie van de toegezonden documenten. Alle rechten voorbehouden, die van vertaling en bewerking inbegrepen._Les articles publiés n’engagent que la responsabilité de leurs auteurs. Les documents reçus impliquent l’accord de l’auteur pour libre publication. Tous droits de reproduction, traduction et adaptation réservés. ISSN 2032-281X La parution du quatrième numéro d’Info_Steel de 2023, annonce également la fin de l’année. Il est déjà l’heure du bilan sur une année bien remplie au cours de laquelle, outre les activités traditionnelles, 3 nouveaux concepts ont été développés: la première édition des STEELdays, le lancement de l’Accord Belge sur la Construction en Acier et le BENELUX Steel Bridge Contest. La coopération intense (ou accrue) avec Bouwen met Staal devient désormais visible. Ces derniers mois, en concertation avec nos membres, nous avons d’ores et déjà planifié le premier semestre 2024. Une offre renforcée de formations, une deuxième édition des STEELdays et – après plus de dix ans – à nouveau un voyage d’étude à l’étranger se profilent déjà à l’horizon. Mais les activités traditionnelles de promotion et de mise en réseau, dont ce magazine est l’un des piliers, figurent également à l’ordre du jour. Qu’il s’agisse d’une soirée d’automne pluvieuse ou d’une froide journée d’hiver, c’est peut-être le moment idéal pour feuilleter le numéro 75 d’Info_Steel et découvrir une nouvelle sélection de réalisations particulièrement réussies dans le domaine de l’acier. Bonne lecture, Koen Michielsen cover_couverture Gare de Namur - pylône Tekening / Dessin: Ney & Partners Architect / Architecte: Ney & Partners Artikel op pagina 14_Article en page 14 1

inhoud_sommaire Herbestemming van de Ateliers Centraux Réhabilitation des Ateliers Centraux 4 Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken 2023 Trophée Benelux de la Galvanisation 2023 6 acier.stahl.steel 1983 acier.stahl.steel 1983 10 up-to-date mise-à-jour 12 Staal brengt Namen naar het multimodale tijdperk L’acier fait entrer Namur dans l’ère de la multimodalité 14 Wielerdroom wordt werkelijkheid Le vélodrome devient réalité 22 Magistrale passerelles voor gemeentebestuur van Elsene Une rampe magistrale pour administration communale d’Ixelles 28 Niemandslandtoren wordt allemansvriend La tour de guet ‘Niemandslandtoren’ 34 Stijlvol kantoorgebouw met staal uit eigen stock Élégant immeuble de bureaux avec acier de production propre 40 Modulair parkeerdek bewijst nut bij tweede uitbreiding Un parking aisément extensible grâce à un tablier modulaire 46 Perfecte symbiose tussen geavanceerde engineering en innovatief design L’union parfaite entre l’ingénierie de pointe et le design 52 Provence Grand Large - een drijvend windmolenpark in zee Provence Grand Large, un parc éolien en mer flottant 58 Leden Membres 64 2

T +31 (0)71-5418923 E info@dutchengineering.nl W dutchengineering.nl Staalplaatbetonvloeren Onderdeel van uitdagingen Ontwerpprogramma op onze website www.dutchengineering.nl 66629_DEN_advertentie_105x141.indd 1 08-12-14 d h sc 1. introduction à la construction mixte 5 Il existe plusieurs types de connecteurs dont certains sont illustrés à la Figure 1-6. Les goujons à tête (Figure 1-7) sont les connecteurs les plus utilisés en Europe occidentale ; ils sont généralement souples. Différentes longueurs et diamètres de goujons sont disponibles sur le marché. Le goujon de diamètre 19 mm est le plus courant. Les goujons sont soudés au pistolet sur la face externe de la semelle, et/ou éventuellement sur l'âme, du profilé en acier lorsque celui-ci est partiellement enrobé (béton présent entre les semelles) ; ils peuvent l’être au travers de la tôle profilée d’une dalle mixte pour autant que l’épaisseur de tôle n’excède pas 1,25 mm, que l’épaisseur totale du revêtement de zinc ne dépasse pas 0,03 mm (30 µm) et que la face du profilé métallique accueillant ces goujons soit exempte de peinture. CORNIÒRE BARREAU ARCEAU CONNECTEUR¬(ILTI GOUJON¬Ì¬TÐTE¬ POUR¬DALLE¬PLEINE¬OU¬DALLE¬MIXTE Figure 1-6 : Types de connecteurs Figure 1-7 : Goujon à tête BE_staalbeton1.indd 5 14/05/2011 18:14:20 1. introduction à la construction mixte 3 1.1 Poutres mixtes 1.1.1 Composition Une poutre mixte comporte trois composants : une partie en béton, se présentant habituellement sous la forme d’une semelle en béton à la partie supérieure de la section ; un profilé en acier ; une connexion, assurée le plus souvent par des goujons connecteurs. La connexion vise à ce que la partie en béton et le profilé en acier travaillent concomitamment de manière à approcher le comportement d’une section monolithe. Ce principe a de tous temps été mis en œuvre dans les constructions en bois ; un bel exemple est la réalisation d’une poutre en superposant deux éléments en bois de hauteur h et de largeur b et en les reliant par des cales à leur interface. • • • La Figure 1-2 illustre l’effet de la présence d’une connexion sur les caractéristiques statiques d’une section transversale. Par la collaboration structurale entre les éléments constitutifs, le module de flexion, déterminant pour la résistance, est deux fois plus grand qu’en l’absence de collaboration. Le moment d’inertie, caractérisant la rigidité et déterminant pour la flèche, est quant à lui quadruplé. La semelle en béton d’une poutre mixte, appelée communément "dalle", fait généralement partie intégrante d’un plancher en béton ; elle intervient dans le comportement de la poutre par une largeur limitée dite "largeur participante" ou encore "largeur collaborante". En pratique, ce plancher peut être de l’un des types suivants : un plancher mixte obtenu en coulant le béton sur une tôle profilée qui assure successivement le rôle de coffrage et celui d’armature inférieure (Figure 1-3a) ; un plancher en béton coulé en place sur pré-dalles (Figure 1-3b) ; un plancher constitué d’éléments préfabriqués (hourdis) en béton (Figure 1-3c) ; un plancher en béton coulé en place sur coffrage traditionnel (Figure 1-3d). • • • • ABSENCE¬DE¬COLLABORATION ¬GLISSEMENT¬RELATIF INTERACTION¬COMPLÒTE ¬COMPORTEMENT¬MONOLITHE W = 2 bh2 = bh2 1 6 1 3 I = 2 bh3 = bh3 1 12 1 6 W = b(2h)2 = bh2 1 6 2 3 I = b(2h)3 = bh3 1 12 4 6 Figure 1-3 : Divers types de planchers dans les poutres mixtes A ¬$ALLE¬MIXTE BÏTON¬COULϬEN¬PLACE PRÏDALLE B ¬"ÏTON¬COULϬSUR¬PRÏ DALLES D ¬"ÏTON¬COULϬEN¬PLACE C ¬%LÏMENTS¬DE¬PLANCHER¬PRÏFABRIQUÏS ÏLÏMENT¬PRÏFABRIQUÏ BÏTON¬COULϬEN¬PLACE BÏTON¬COULϬEN¬PLACE TÙLE¬PROFILÏE Figure 1-2 : Effet d’une interaction complète entre deux poutres identiques à section rectangulaire sur le module de flexion W et sur le moment d’inertie I BE_staalbeton1.indd 3 14/05/2011 18:14:19 une connexion, assurée le plus souvent par des goujons connecteurs Construction mixte Construction mixte acier-béton dans les bâtiments : Conception et dimensionnement à température ordinaire et en situation d'incendie selon l'Eurocode 4 René Maquoi, Rik Debruyckere, Jean-François Demonceau et Lincy Pyl ruction mixte ègles de calcul de l’Eurocode 4, applicables aux constructions mixtes acier-béton, commentées. décrit les particularités de la construction mixte et on dégage les principes généonception et l’exécution des divers types d’éléments constitutifs des bâtiments: anchers mixtes, poteaux mixtes et assemblages mixtes. mensionnement de ces éléments, tant à température ordinaire qu’en situation espectivement exposés aux chapitres 2 à 5. Les méthodes de calcul et les règles conformes aux normes belges NBN EN 1994-1-1 et NBN EN 1994-1-2. Elles sont ans un grand nombre d’exemples très largement documentés. de l’ossature mixte d’un complexe de cinéma érigé à Rotterdam fait l’objet du on contenu, ce livre constitue un outil fort utile pour les praticiens des bureaux reaux de contrôle ainsi qu’un guide pour tous les intervenants dans la chaîne de Stark, qui sont à la fois des enseignants (TU Delft et TU Eindhoven) et des ingés, en ont préparé la version originale en néerlandais pour compte de Bouwen assure la diffusion aux Pays-Bas. Sur base d’une convention en bonne et due et Staal a cédé ses droits à Infosteel qui souhaitait préparer une édition approge, tant néerlandophone que francophone. La préparation de celle-ci a ainsi été onceau et R. Maquoi (Université de Liège), pour l’adaptation francophone, et à ECO) et L. Pyl (Lessius Mechelen, Campus De Nayer), pour l’adaptation néerlandoefois été conduite en étroite symbiose afin de garantir la plus grande cohérence tes. Construction mixte Guides de construction métallique 14/05/2011 18:11:11 (2-1) 2 u Rd V d 0,8 f P 4 Q H ˜ ˜ ˜ (2-2) 2 ck cm Rd V f E P 0,29 d B H ˜ ˜ ˜ ˜ (2-3) sc sc sc 1 als si h 4d h 0,2 1 als si 3d h 4d d B B ! § · ˜ d d ¨ ¸ © ¹ (2-4) 0 sc t t,max p p r 0,7 b h k 1 k h h n § · ˜ ˜ d ¨ ¸ ¨ ¸ © ¹ (2-5) 0 sc l sc p p p b h k 0,6 1 1,0 met avec h h 75 mm h h § · ˜ ˜ d d ¨ ¸ ¨ ¸ © ¹ (2-6) y a f 235 f en et d h 2 t 2 r F ˜ ˜ (2-7) St ˜ s s c A A (2-8) y ctm s c sk f f k 235 f S E ˜ ˜ ˜ (2-9) eff 0 e,i e,i e i eff 0 e,i e,i e i e e,i b b b met avec b L / 8 b b b b met avec b L / 8 b met avec (0,55 0,025 L / b ) 1 C C 6 d 6 d ˜ d (2-10 a) (2-8) (2-9) L t ) ˜ ˜ ˜ ˜ sc sc sc ˜ sc t t,max r d ¨ ¸ ¨ ¸ sc l sc y f y ctm s c sk f f ˜ ˜ ˜ eff e,i e,i i eff e,i e,i i 8 2. staal-betonliggers met: en:  : gelijk aan 1,0 als de doorsnede van klasse 2 is en aan 1,1 als de doorsnede van klasse 1 is (klasse waarvoor een plastische rotatiecapaciteit is vereist); kc : coëfficiënt die rekening houdt met de verdeling van spanningen in de doorsnede juist voor het scheuren (NBN EN 1994-1-1, 7.4.2) De flenzen en het lijf van een gedeeltelijk omstort profiel vertonen een kleiner risico voor plooi dan in het geval zonder omstorting. De criteria voor de classificatie van flenzen van gedeeltelijk omstorte doorsneden zijn gegeven in tabel 2-4. Tabel 2-4 : Classificatiecriteria van flenzen van gedeeltelijk omstorte doorsneden b c t b gewalst profiel gelast profiel c t c b c b 0,8 ≤ ≤ 1,0 b c b t c + doorsnedeklasse type grenswaarde c/t 1 gewalst óf gelast profiel £ 9  2 £ 14  3 £ 20  Als voldaan is aan de regels met betrekking tot constructieve schikkingen bepaald in 5.5.3(2) van NBN EN 1994-1-1, mag een lijf van klasse 3 omstort door beton, opgewaardeerd worden tot een lijf van klasse 2. 2.1.5 Meewerkende breedte Bij de berekening van staal-betonliggers gaat men uit van de hypothese van behoud van vlakke doorsneden naar het voorbeeld van hetgeen wordt gedaan bij andere typen van liggers. De bovenflens die bestaat uit de betonplaat is normalerwijze groot in vergelijking met de overspanning van de ligger; hij is dus onderhevig aan "shear lag". In een dwarsdoorsnede zullen de rekken en dus de spanningen in de betonplaat verkleinen naarmate men zich verwijdert van de as van de ligger (figuur 2-8). Om toch verder beroep te kunnen doen op de klassieke liggertheorie, en in het bijzonder op de formule van Navier, is het gebruikelijk om de flensbreedte b te reduceren tot een "meewerkende breedte" beff (soms ook "effectieve breedte" genoemd); dezelfde kunstgreep is trouwens van toepassing voor T-balken in gewapend beton (zie figuur 5.3 van NBN EN 1992-1-1). Voor de elastische algemene berekening van liggers in gebouwen is het toegestaan, als vereenvoudiging, om een constante meewerkende breedte toe te passen over de gehele lengte van elke overspanning. Deze waarde wordt gelijk genomen aan de Figuur 2-8 : Principe van meewerkende breedte b v b eff smax b 0 b e2 b e1 b 0 b e2 b e1 b 2 b 1 betonnen T-balk staal-betonligger BE_staalbeton2.indd 8 14/05/2011 18:18:16 v eff b e2 1. inleiding tot staal-betonconstructies 1.2 Staalplaat-betonvloeren 1.2.1 Opbouw Een staalplaat-betonvloer bestaat uit een geprofileerde dunne staalplaat die ontworpen is om op een efficiënte manier constructief samen te werken met het beton van de vloerplaat dat erin komt. Staalplaat-betonvloeren zijn zeer geschikt voor toepassing in de staalbouw waarbij zij, middels een verbinding, kunnen samenwerken met de stalen vloerliggers (figuur 1-12). Staalplaat-betonvloeren kunnen samenwerken met liggers van andere materialen zoals bijvoorbeeld gewapend beton of hout. De geprofileerde staalplaat vervult verschillende functies: ze biedt een werkvloer tijdens de uitvoering; ze dient als bekisting bij het betonneren van de vloerplaat; ze vervult de rol van onderwapening voor het beton van de vloerplaat. Er bestaat een grote verscheidenheid aan geprofileerde staalplaten in de handel (figuur 1-13). Deze platen onderscheiden zich door hun vorm, hun hoogte, de afstand tussen de golven, de verstijving van hun wanden, de wijze van overlapping wanneer naast mekaar liggend en de manier waarop de samenwerking met het beton wordt verzekerd. • • • Figuur 1-12 : Voorbeeld van een staalplaat-betonvloer Figuur 1-13 : Enkele typen van geprofileerde platen voor staalplaat-betonvloeren OP¬DE¬BOUWPLAATS GESTORT¬BETON WAPENING GEPROFILEERDE STAALPLAAT STALEN¬LIGGER DEUVEL BE_staalbeton1.indd 9 26/05/2011 8:51:34 Staal-betonconstructies Toepassing en berekening van staal-betonconstructies voor gebouwen volgens Eurocode 4 bij normale temperatuur en brand René Maquoi, Rik Debruyckere, Jean-François Demonceau en Lincy Pyl -betonconstructies t over en becommentarieert de rekenregels van Eurocode 4, van toepassing op staals. chrijft de bijzonderheden van staal-betonconstructies en behandelt de algemene prinking tot het berekenen en het uitvoeren van verschillende types van samenstellende ebouwen: staal-betonliggers, staalplaat-betonvloeren, staal-betonkolommen en staalen. n 2 tot 5 behandelen in detail de berekening van deze elementen bij normale tembrand. De rekenmethoden en toepassingsregels zijn conform NBN EN 1994-1-1 en 2. Ze worden uiteengezet in een groot aantal uitvoerig gedocumenteerde rekeneft een volledige berekening van de staal-betonconstructie van een bioscoopcomplex terdam. n zijn inhoud vormt dit boek een zeer nuttig hulpmiddel voor studiebureaus en contros een gids voor alle betrokkenen in de bouwwereld. R.J. Stark die tegelijkertijd lesgevers (TU Delft en TU Eindhoven) zijn en ontwerpingede originele Nederlandse versie voorbereid voor Bouwen met Staal die instaat voor de Nederland. Op basis van een volgens de regels opgesteld contract heeft Bouwen met rechten overgedragen aan Infosteel die een uitgave afgestemd op het Belgische pubereiden, zowel in het Nederlands als in het Frans. De voorbereiding van deze werd wd aan R. Debruyckere (SECO) en L. Pyl (Lessius Mechelen, Campus De Nayer) voor lige aanpassing, en aan J.F. Demonceau en R. Maquoi (Universiteit van Luik), voor de assing. Zij is evenwel tot stand gekomen in nauwe symbiose teneinde de grootste sa- de twee teksten te garanderen. 05 Staal-betonconstructies René Maquoi, Rik Debruyckere, Jean-François Demonceau en Lincy Pyl Handboeken staalconstructies 14/05/2011 18:10:06 Staal-betonconstructies Toepassing en berekening volgens Eurocode 4 bij normale temperatuur en bij brand Publicatie in de reeks Handboeken staalconstructies Bestel nu ! - www.infosteel.be/publicaties Construction mixte Conception et dimensionnement selon l’Eurocode 4 (température ordinaire/situation incendie) Publication dans la série Guides de construction métallique Commandez-la maintenant ! - www.infosteel.be/publications on-mixte.indd 3 31/01/2018 13:46:13 https://shop.infosteel.eu Steel Design Steel Design is a set of English textbooks that are based on the EN version of Eurocode with differences in nationally defined parameters included in an annex. Where a country can make a national choice – or when non-contradictory complementary information may be used – this is indicated by a symbol (black square). Separate annexes contain (for now) the national choices for Belgium, Luxembourg, The Netherlands and Switzerland. These textbooks are intended for high-school and university level students. The content is applicable to designers who are not specialised in steel and steel construction. steel-design-series.indd 4 12/11/2023 09:57

Herbestemming van de Ateliers Centraux De benedenstad van Ougrée (Seraing) wordt gekenmerkt door de aanwezigheid, in het hart van de wijk, van een terrein van 4 hectare metverschillende industriële hallen, de Ateliers Centraux. Het doel van de renovatie van deze hallen, die vroeger werden gebruikt voor de bouw en het onderhoud van machines voor de Cockerill-groep, is de herontwikkeling van het stadscentrum. De centrale hal werd gedeeltelijk afgebroken, waardoor de metalen structuren die nog aanwezig waren, versterkt moesten worden. Een deel van het dak wordt verwijderd voor de integratie van een parkeergarage. Om een spoor van het industriële erfgoed te behouden, werden de kolommen van de oude rolbruggen bewaard. De centrale hal wordt opgewaardeerd door de aanleg van een wandelpad voor voetgangers, waardoor een verbinding ontstaat tussen de nieuwe Boulevard Urbain achter de hallen en de Rue Ferdinand Nicolay aan de voorkant. De ruimte wordt meer dan alleen een doorgang, het wordt ook een leefruimte waar activiteiten en evenementen kunnen plaatsvinden in een overdekte ruimte van 620 m2 en 15 m hoog. Réhabilitation des Ateliers Centraux Le bas d’Ougrée (Seraing) est marqué par la présence, en plein cœur du quartier, d’un site de 4 hectares composé de plusieurs halles industrielles. La réhabilitation des Ateliers Centraux, jadis dévolus à la construction et à l’entretien des machines du groupe Cockerill, a pour objectif une requalification urbaine du centre-ville. La halle centrale est partiellement démolie, impliquant le renforcement des structures métalliques maintenues en place. Une partie des toitures est démontée afin d’y intégrer un parking. Pour préserver la trace du patrimoine industriel du bâtiment, les colonnes des anciens ponts roulants sont toutefois conservées. La halle centrale sera mise en valeur par l’aménagement d’une traversée piétonne, créant un lien entre le nouveau Boulevard Urbain construit à l’arrière des halles et la rue Ferdinand Nicolay située à l’avant. Plus qu’un passage, l’espace constitue également un lieu de vie, au sein duquel des activités et événements pourront prendre place dans un espace couvert de 620 m2 et de 15 m de hauteur. werf_chantier Rue F. Nicolay, Seraing Plaats_Localisation Ville de Seraing Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Baumans-Deffet (Ateliers Centraux - Halles Est et Centrale) AgwA Architecture (Passerelle) Architect_Architecte Greisch (halles et parking) Bollinger+Grohmann Ingenieure (passerelle) Studiebureau stabiliteit_Bureau d’études stabilité Rendering: Baumans-Deffet Foto’s_Photos : Jean-Luc Deru (www.photo-daylight.com) 4

1 WE BREATHE FASTENERS® Uw vakmanschap, onze bevestigingen. Uw partner voor alle bevestigingsmaterialen! Meer informatie: www.pgb-europe.com Bevestigingsmaterialen. Van kleine schroefjes tot Europees genormeerde constructiebouten. Op elke pgb constructiebout staat een identificatienummer om tracering ten alle tijde mogelijk te maken. Gemerkte kwaliteit, daar gaan we voor, elke dag opnieuw. Onze ruime voorraad en ons compleet geautomatiseerde magazijn zorgen voor een zeer hoge uitleveringsgraad Voor pgb-Europe is het ons dagelijks streven onze klanten te voorzien van kwaliteitsproducten en een bijpassende service. Al meer dan 60 jaar zijn wij een gevestigde waarde als leverancier en fabrikant van bevestigingsmaterialen. Het zit al 3 generaties in onze genen. We breathe fasteners® Uw vakmanschap, onze constructiebouten. Uw partner voor alle bevestigingsmaterialen! Meer informatie: www.pgb-europe.com Bevestigingsmaterialen. Van kleine schroefjes tot Europees genormeerde constructiebouten. Op elke pgb constructiebout staat een identificatienummer om tracering ten alle tijde mogelijk te maken. Gemerkte kwaliteit, daar gaan we voor, elke dag opnieuw. Onze ruime voorraad en ons compleet geautomatiseerde magazijn zorgen voor een zeer hoge uitleveringsgraad Voor pgb-Europe is het ons dagelijks streven onze klanten te voorzien van kwaliteitsproducten en een bijpassende service. Al meer dan 60 jaar zijn wij een gevestigde waarde als leverancier en fabrikant van bevestigingsmaterialen. Het zit al 3 generaties in onze genen. We breathe fasteners®

awards_awards Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken 2023 In totaal namen 66 projecten deel aan de veertiende editie van de tweejaarlijkse Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken. De jury bekroonde 3 projecten uit de categorieën functioneel verzinken, esthetisch verzinken, duplexsystemen. De keuze tussen esthetisch verzinken en functioneel verzinken moet de dialoog tussen uitvoerder en verzinkerij bevorderen, zodat het verwachtingspatroon van de (eind)klant en het eindresultaat beter op elkaar zijn afgestemd. Tot slot reikte de jury ook een prijs uit voor het meest circulaire project. Discontinu thermisch verzinken biedt heel wat voordelen, maar de meest vernoemde redenen door de indieners van de projecten zijn ontegensprekelijk de garantie op een lange levensduur en het onderhoudsvrije karakter. Laureaat ‘functioneel verzinken’ Parkeergebouw Zwijsen is een innovatief, circulair en multifunctioneel parkeergebouw van 230 m lang en 18 m hoog en fungeert als ‘geluidsscherm’ ter bescherming tegen spoorweggeluid. Het vormt de nieuwe eyecatcher die door de markante hoofdvorm en schaal een overtuigende schakel vormt voor de nieuw te ontwikkelen bebouwing van Zwijsen. Trophée Benelux de la Galvanisation 2023 Au total, 66 projets ont été soumis à la quatorzième édition du Trophée Benelux de la Galvanisation à chaud. Le jury a récompensé 3 projets dans les catégories : galvanisation fonctionnelle, galvanisation esthétique et systèmes duplex. Le choix entre la galvanisation esthétique et la galvanisation fonctionnelle a pour but de favoriser le dialogue entre l’entrepreneur et l’entreprise de galvanisation, afin de mieux faire correspondre les attentes du client (final) et le résultat final. Enfin le jury a également décerné un prix au projet le plus circulaire. La galvanisation à chaud offre indéniablement plein d’avantages, mais les participants au concours réfèrent surtout à la longue durée de vie sans entretien intermédiaire comme principal motif de leur choix. Lauréat ‘galvanisation fonctionnelle’ Le Parking Building Zwijsen est un bâtiment innovant, circulaire et multifonctionnel de 230 m de long et 18 m de haut, qui agit comme une ‘ barrière anti-bruit‘ pour protéger du bruit des trains. Il constitue le nouveau point de mire qui, avec sa forme principale et son échelle frappantes, forme un lien convaincant pour le nouveau développement de Zwijsen. Tilburg (NL) Plaats_Localisation EZ Park (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Vissers & Roelands architecten & ingenieurs (NL) Architect_Architecte Ingenieursbureau Verhoeven en Leenders (NL) Studiebureau_Bureau d’études Stam + De Koning Bouw (NL) Hoofdaannemer_Entrepreneur général Voortman Steel Construction (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Foto_Photo : © Vissers & Roelands architecten & ingenieurs / Voortman Steel Construction / EZ Park 6

Om aansluiting te vinden bij het industriële karakter van de Spoorzone is gewerkt met twee types staal. Voor ¾ van het geveloppervlak is gekozen voor weervast staal. Het tweede type is het constructief sterke en uitstekend slijt- en schokbestendige thermisch verzinkte staal. Binnen in de garage is de verzinkte constructie overal zichtbaar en ontstaat een aangenaam contrast tussen beide staalsoorten. Laureaat ‘esthetisch verzinken’ Met Dakserre Agrotopia leveren META architectuurbureau en van Bergen Kolpa Architecten i.o.v. Inagro en REO Veiling het grootste publieke gebouw voor onderzoek naar stedelijke voedselproductie van Europa op. Met zijn gefacetteerde glazen gevels, monumentale entreetrap en stapeling van functies geeft Agrotopia een markant, architecturaal gezicht aan tuinbouw op de daken van de stad. “De architecten verdienen lof voor het feit dat ze de dialoog aangingen met de uitvoerders, die vertrouwd zijn met de voordelen van thermisch verzinken in de kassenbouw, zonder daarbij mordicus vast te houden aan het initiële beeld dat ze voor ogen hadden.” – schrijft de jury. Pour s’adapter au caractère industriel de la Spoorzone, deux types d’acier ont été utilisés. L’acier résistant aux intempéries a été choisi pour les ¾ de la surface de la façade. Le second type d’acier est l’acier galvanisé à chaud, qui est à la fois solide sur le plan constructif et extrêmement résistant à l’usure et aux chocs. À l’intérieur du garage, la construction galvanisée est visible partout, ce qui crée un contraste agréable entre les deux types d’acier. Lauréat ‘galvanisation esthétique’ Avec Dakserre Agrotopia, META architecture bureau (BE) et van Bergen Kolpa Architects (NL) livrent le plus grand bâtiment public d’Europe destiné à la recherche sur la production alimentaire urbaine. Avec ses façades de verre à facettes, son escalier d’entrée monumental et l’empilement de ses fonctions, Agrotopia donne un visage architectural saisissant à l’horticulture sur les toits de la ville. « Les architectes méritent des compliments pour avoir entamé le dialogue avec les constructeurs, qui connaissent les avantages de la galvanisation à chaud dans la construction de serres, sans s’en tenir obstinément à l’image initiale qu’ils avaient à l’esprit.» – écrit le jury. Roeselare (BE) Plaats_Localisation Inagro en REO Veiling (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage van Bergen Kolpa architecten (NL) / META architectuurbureau (BE) Architect_Architecte Tractebel Engineers (BE) (stabiliteit en technieken) / Wageningen UR Glastuinbouw (NL) (teelttechnieken) Studiebureau_Bureau d’études Persyn (BE) Hoofdaannemer_Entrepreneur général Deforche Construct (BE) / Smiemans projecten (kassenbouw) (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Foto_Photo : © Filip Dujardin 7

Laureaat ‘duplexsystemen’ De Belgische Kalmthoutse Heide is een 42 m hoge landmark rijker. Een team van NOHNIK, Bureau Bouwtechniek en Ingenieursbureau ABT ontwierp een elegante constructie van staal en hout die boven het uitgestrekte natuurgebied uit torent. Wandelaars krijgen vanaf twee platforms een indrukwekkend vergezicht over de ‘Vlaamse steppe’. De kleur- en materiaalcombinatie van het hout en thermisch verzinkt staal zorgt ervoor dat de toren zich goed voegt naar de natuurlijke omgeving. De hoofdconstructie heeft een groene kleur en al het staalwerk daar binnenin (bv. de trappen, bordessen) zijn in de grijze kleur van het verzinkt staal. Zo ontstaat een fraai kleurcontrast in het bouwwerk. Prijs Circulair Bouwen 2023 Het door MVRDV ontworpen Podium op 29 m hoogte is te beklimmen via een 143 m tellende buitentrap. Met de installatie creëerde MVRDV een tijdelijke ontmoetingsplek ter grootte van 600 m2. De ontwerpers lieten zich inspireren door zowel het panoramische uitzicht vanaf het dak van Het Nieuwe Instituut als het ontwerp van Jo Coenen met zijn kenmerkende pergola. Om Het Podium zo duurzaam mogelijk te produceren, is gekozen voor steigermateriaal en vloerafwerkingen die na afloop kunnen worden gerecycled. “De architecten maakten dankbaar en slim gebruik van één van de meest circulaire stalen bouwelementen die er bestaan: verzinkte steigerbuis. Oersterk, makkelijk te monteren en duurzaam.” – de jury. Lauréat ‘système duplex’ La Kalmthoutse Heide, en Belgique, s’est dotée d’un point de repère de 42 m de haut. Une équipe composée de NOHNIK, de Bureau Bouwtechniek et du bureau d’études ABT a conçu une élégante structure en acier et en bois qui domine la vaste réserve naturelle. Les promeneurs bénéficient d’une vue impressionnante sur la ‘steppe flamande’ depuis deux plates-formes. La combinaison des couleurs et des matériaux permet à la tour de se fondre dans son environnement naturel. La structure principale est de couleur verte, et toute la charpente métallique à l’intérieur (par exemple les escaliers, les paliers) est de la couleur grise de l’acier galvanisé. Cela crée un beau contraste de couleurs dans la structure. Prix Construction Circulaire 2023 Conçu par MVRDV, le Podium de 29 m de haut peut être escaladé par un escalier extérieur de 143 m. Avec cette installation, MVRDV a créé un lieu de rencontre temporaire de 600 m2. Les concepteurs se sont inspirés à la fois de la vue panoramique depuis le toit du New Institute et du projet de Jo Coenen avec sa pergola caractéristique. Pour produire Het Podium de la manière la plus durable possible, le matériel d’échafaudage et les finitions de sol ont été choisis de manière à pouvoir être recyclés par la suite. « Les architectes ont utilisé avec reconnaissance et intelligence l’un des éléments de construction en acier les plus circulaires qui soient : le tube d’échafaudage galvanisé. Extrêmement solide, facile à assembler et durable.» – le jury. Kalmthout (BE) Plaats_Localisation Gemeente Kalmthout, Agentschap Natuur en Bos, ASTRID (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage NOHNIK, Bureau Bouwtechniek (BE) Architect_Architecte ABT (stabiliteit, technieken) / O.C.B. (veiligheidscoördinatie) (BE) Studiebureau_Bureau d’études TM IDD-Costermans (BE) Hoofdaannemer_Entrepreneur général IDD Kalmthout (BE) Staalbouwer_Constructeur métallique Foto_Photo : © NOHNIK Rotterdam (NL) Plaats_Localisation Het Nieuwe Instituut (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage MVRDV (NL) Architect_Architecte Exact Advies & Engineering (NL) Studiebureau_Bureau d’études Dutch Steigers (NL) Hoofdaannemer_Entrepreneur général Dutch Steigers (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Foto_Photo : © Ossip van Duivenbode 8

ZINKINFO / INFOZINC BENELUX BRANCHEORGANISATIE VOOR DISCONTINU THERMISCH VERZINKEN / ASSOCIATION PROFESSIONNELLE POUR LA GALVANISATION À CHAUD DISCONTINUE BENIEUWD WAT WIJ VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN? QUE POUVONS-NOUS FAIRE POUR VOUS ? WWW.ZINKINFOBENELUX.COM WWW.INFOZINCBENELUX.COM

acier.stahl.steel 1983 Fabriek voor micro-elektronica Het nieuwe gebouw voor productie van onderdelen voor micro-elektronica in Newport, Wales (UK) is een ontwerp van het architectenbureau Richard Rogers en partners. Het eenlaagse gebouw heeft een langwerpige vorm en bestaat momenteel uit acht repeterende structurele elementen die de overspanning vormen. Door het ontwerp van de structuur kan deze later lineair worden uitgebreid zonder de lopende productie te onderbreken. De stalen bovenbouw bestaat uit een reeks vakwerkliggers samengesteld uit gelaste buizen die zowel de ‘ruggengraat’ als de ‘vleugels’ van het geraamte vormen. Luifels bij de douaneovergang De lokalen van de Frans-Luxemburgse douaneovergang op de snelweg A31 Luxemburg- Thionville wordt overdekt door drie luifels die de rijbanen overspannen Het dak van de overkapping is gemaakt van trapeziumplaat met geluidsisolatie en een bitumineus waterdichtingsmembraan. Het dak rust op vakwerkliggers van het type Warren. De vakwerkconstructies zijn samengelast in het atelier en worden op de werkplaats gemonteerd met bouten. Het aantal verschillende onderdelen is tot een minimum beperkt, zodat de staalconstructie rationeel kan worden vervaardigd. Zelfdragende koepels van versterkt polyester die de drie luifels met elkaar verbindt, zorgen voor zenithale verlichting. Grenslandhallen in Hasselt Het winnende project van de wedstrijd, had een aantal troeven, waaronder de concentrische lay-out van de stervormige hallen die allemaal uitkomen op een uitgestrekte binnenplaats. De hele structuur is van staal, met uitzondering van de betonnen elementen op de eerste verdieping van hal 4. De hele staalconstructie werd geprefabriceerd en in 70 werkdagen opgebouwd. De muren bestaan uit geïsoleerde binnencaissons die aan de buitenkant bedekt zijn met geprofileerde gevelpanelen. acier.stahl.steel 1983 Usine de composants de micro-électronique Le nouveau bâtiment pour la production de composant de micro-électronique à Newport, Wales (UK) est conçu par le cabinet d’architectes Richard Rogers and Partners. Le bâtiment à un seul étage, de forme allongée, est composé d’éléments structurels répétitifs qui constituent les huit travées actuelles. La conception de la structure permet de prolonger celle-ci ultérieurement de manière linéaire sans interrompre la production en cours. La superstructure métallique est composée d’un ensemble de poutres en treillis tubulaires soudées formant à la fois ‘l’épine dorsale’ et les ‘ailes’ de l’ossature. Auvents du passage douanier Les locaux du passage douanier franco-luxembourgeois sur l’autoroute A31 Luxembourg- Thionville sont recouverts par trois auvents qui surplombent les bandes de circulation routières. La toiture de l’auvent est constituée par des tôles trapézoïdales avec isolation phonique et chape d’étanchéité bitumineuse. La toiture repose sur des pannes à treillis type Warren. Les structures à treillis présentent des assemblages soudés en atelier et boulonnés au montage. Pour permettre une fabrication rationnelle des charpentes, on a réduit à un minimum le nombre de pièces différentes.L’éclairage zénithal est réalisé par un berceau autoportant en polyester renforcé qui relie entre eux les trois auvents. ‘Grenslandhallen’ à Hasselt Résultat d’un concours, le projet retenu présentait un certain nombre d’atouts, parmi lesquels l’implantation concentrique des halls en forme d’étoile et qui donnent tous sur une vaste cour intérieure. L’entièreté de la structure est métallique à l’exception des éléments en béton de l’étage du hall 4. Toute la construction métallique a été préfabriquée et montée en 70 jours ouvrables. Les parois sont composées de caissons intérieurs isolés recouverts à l’extérieur de panneaux de façade profilés. 40 jaar geleden_il y a 40 ans 10 L’Ossature Métallique was vanaf 1932 het maandblad van het Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). In 1955 wijzigde de titel van het tijdschrift in ‘acier.stahl.steel’. Dit tijdschrift is de facto de voorganger van het huidige ‘info-steel’. _L’Ossature Métallique était depuis 1932, la publication du Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). En 1955, le nom de la revue change en ‘acier.stahl.steel’. Cette revue est de fait le prédécesseur de l’actuelle ‘info-steel’.

Een nieuw station voor een hangende metro De stad Wuppertal, in de regio Berg (DE), heeft een stedelijk vervoersmiddel dat uniek is in de wereld: de hangende metro. Over een afstand van ongeveer 10 km torent deze 12 m boven de rivier de Wupper uit en volgt hij bijna perfect de loop ervan. De rest van het traject slingert hij 8 m boven de verkeersaders van de stad. De perrons en ingangen van het nieuwe station Ohligsmühle worden ondersteund door buisportalen die de Wupper overbruggen. De staalconstructie werd met mobiele kranen vanaf beide oevers van de rivier opgebouwd, zonder het metroverkeer te onderbreken. Nieuwe technologie voor brandwerende staalconstructies Om een brandwerendheid van 30 minuten of meer te bereiken, moeten staalconstructies worden beschermd. Het is echter veel rationeler om hiervoor de eigenschappen van beton te gebruiken en gemengde staal-betonsystemen te ontwikkelen. Het AF30/120 principe bestaat uit het gebruik van gewalste H-profielen waarbij de ruimte tussen de flenzen wordt opgevuld met beton. De buitenzijden van de flenzen blijven blootliggen. Het beton bevat langswapening die helpt bij het opnemen van de belastingen. U-vormige beugels worden aan het lijf van de ligger gelast om ervoor te zorgen dat het gewapende beton en het stalen deel aan elkaar vastzitten. Stalen sluisdeuren voor dam Het belangrijkste doel van de dam van Lixhe (Visé) is het creëren van een enkel rWiviervak van ongeveer 16 km lang, door 2 bestaande dammen te verwijderen. De dam van Lixhe is een beweegbare dam. In normale omstandigheden wordt elke opening afgesloten door een stalen hef- en roldeur (gebouwd door Victor Buyck Metaalbouw, Eeklo). Ten eerste de hefdeur, dat de afvoer van oppervlaktestromen mogelijk maakt, en ten tweede de damdeur, die samen met de hefdeur geheven, grotere debieten van de Maas door middel van bodemstroming doorlaat. Une nouvelle station pour un métro aérien La ville de Wuppertal, dans le Berg (DE), possède un moyen de transport urbain unique au monde : le métro suspendu. Sur une distance d’environ 10 km, il surplombe à 12 m de hauteur le lit de la Wupper dont il épouse presque parfaitement le cours. Sur le restant du trajet, il serpente à 8 m au-dessus des artères urbaines. Les quais de la nouvelle station d’Ohligsmühle et leurs accès sont supportés par des portiques tubulaires surplombant la Wupper. La charpente métallique a été montée à l’aide de grues mobiles depuis les deux rives, sans interruption du trafic du métro. Une nouvelle technologie dans la construction en acier résistant au feu Pour atteindre des durées de résistance au feu de 30 minutes et plus, les constructions métalliques doivent donc nécessairement être protégées. Il est néanmoins beaucoup plus rationnel d’utiliser à cet effet les propriétés du béton et de mettre au point des systèmes mixtes acier-béton. Le principe AF30/120 consiste à mettre en œuvre des profils laminés en H dont l’espace situé entre les ailes est rempli de béton. Les faces extérieures des semelles métalliques restent apparentes. Le béton contient des armatures longitudinales qui collaborent à la reprise des charges. Pour assurer la solidarisation entre béton armé et profil métallique, des étriers en forme de U sont soudés à l’âme de la poutrelle. Bouchures métalliques pour barrage Le but prioritaire du barrage de Lixhe (Visé) est de réaliser un bief unique d’environ 16 km de longueur en supprimant deux barrages à aiguilles. Le barrage de Lixhe est un barrage mobile. Chaque pertuis est obturé, en situation normale, par une bouchure levante-roulante métallique (construit par Victor Buyck Metaalbouw, Eeklo). D’une part, la hausse qui par écoulement superficiel permet l’évacuation des débits faibles, d’autre part, la vanne, qui, relevée avec la hausse, permet le passage des plus gros débits de la Meuse par écoulement de fond. Meer weten_En savoir plus Vraag hier het volledige artikel uit 1983 aan. L’article complet de 1983 est disponible sur demande. jo.vandenborre@infosteel.be 11

up-to-date_mise à jour Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) Het kader Klimaatverandering is een mondiaal probleem dat om mondiale oplossingen vraagt. Naarmate de EU haar eigen klimaatambities verhoogt en zolang in veel niet-EU-landen een minder streng klimaatbeleid wordt gevoerd, bestaat echter het risico van een zogeheten ‘koolstoflek’. Koolstoflekkage doet zich voor wanneer in de EU gevestigde bedrijven koolstofintensieve productie verplaatsen naar landen waar een minder streng klimaatbeleid geldt dan in de EU, of wanneer EU-producten worden vervangen door koolstofintensievere importproducten. CBAM is daarom opgezet als instrument om een eerlijke prijs te zetten op de koolstof die wordt uitgestoten tijdens de productie van koolstofintensieve goederen die de EU binnenkomen, en om schonere industriële productie in niet-EU-landen aan te moedigen. De geleidelijke invoering van de CBAM is afgestemd op de geleidelijke afschaffing van de toewijzing van gratis emissierechten in het kader van het EU-emissiehandelssysteem (ETS - Emissions Trading System) ter ondersteuning van het koolstofvrij maken van de EU-industrie. O.a. voor metalen heeft CBAM een belangrijke impact, maar ook voor cement, meststoffen, ... Praktisch: Vanaf 1 oktober 2023 moeten bedrijven die CBAM-goederen importeren per kwartaal aan de Europese Commissie rapporteren hoeveel CO2 is uitgestoten bij de productie buiten de EU. Vanaf 1 januari 2026 moeten bedrijven die CBAM-goederen importeren zich registreren bij de nationale CBAM-autoriteit, en moeten bedrijven die CBAM-goederen van buiten de EU importeren gaan betalen voor de CO2 die is vrijgekomen bij de productie van deze goederen. Per ton CO2-uitstoot moet één CBAM-certificaat worden aangekocht (onder bepaalde voorwaarden zal het mogelijk zijn om een reeds betaalde prijs voor CO2-uitstoot, bijvoorbeeld in het land van oorsprong, in mindering te brengen). De prijs van een certificaat zal worden gekoppeld aan de beurswaarde van ETS. De voorbije 12 maanden schommelde de prijs tussen de 80 en 100 € per to ; de verwachting is echter dat deze prijs richting 2026 verder zal stijgen. Meer info: https://taxation-customs.ec.europa.eu/carbon-border-adjustment-mechanism_en Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) Le cadre Le changement climatique est un problème mondial qui nécessite des solutions mondiales. Cependant, alors que l’UE accroît ses propres ambitions en matière de climat et tant que des politiques climatiques moins strictes sont en place dans de nombreux pays non membres de l’UE, il existe un risque de «fuite de carbone». La fuite de carbone se produit lorsque des entreprises basées dans l’UE déplacent leur production à forte intensité de carbone vers des pays dont les politiques climatiques sont moins strictes que celles de l’UE, ou lorsque les produits de l’UE sont remplacés par des importations à plus forte intensité de carbone. Le CBAM a donc été conçu comme un outil permettant d’attribuer un prix équitable au carbone émis lors de la production de biens à forte intensité de carbone entrant dans l’UE, et d’encourager une production industrielle plus propre dans les pays non membres de l’UE. L’introduction progressive du CBAM s’est alignée sur la suppression progressive de l’allocation de quotas gratuits dans le cadre du système communautaire d’échange de quotas d’émission (ETS - Emissions Trading System) afin de soutenir la décarbonisation de l’industrie de l’UE. Le CBAM a notamment un impact significatif sur les métaux, mais aussi sur le ciment, les engrais, ... En pratique : À partir du 1er octobre 2023, les entreprises qui importent des marchandises CBAM doivent déclarer chaque trimestre à la Commission européenne la quantité de CO2 émise lors de la production en dehors de l’UE. À partir du 1er janvier 2026, les entreprises qui importent des produits CBAM devront s’enregistrer auprès de l’autorité nationale CBAM, et les entreprises qui importent des produits CBAM de l’extérieur de l’UE devront commencer à payer pour le CO2 émis lors de la production de ces produits. Un certificat CBAM devra être acheté par tonne de CO2 libérée (Sous certaines conditions, il sera possible de déduire un prix déjà payé pour les émissions de CO2, par exemple dans le pays d’origine). Le prix d’un certificat sera lié à la valeur de marché de l’ETS. Au cours des 12 derniers mois, le prix a fluctué entre 80 et 100 euros par tonne ; toutefois, il devrait encore augmenter d’ici 2026. Plus d’informations : https://taxation-customs.ec.europa.eu/carbon-border-adjustment-mechanism_en 12

Staal brengt Namen naar het multimodale tijdperk Namen is in de ban van een grootschalig infrastructuurproject. Dit omvat de bouw van een nieuw busstation, de versterking en uitbreiding van de structuur van het bestaande treinstation om plaats te bieden aan dit busstation, aanpassingen aan het bestaande travel center, de realisatie van een nieuwe tuibrug om de toegang tot het busstation te verzekeren en wijzigingen aan de toegangswegen. Het bestaande busstation, dat donker en tochtig was, verhuisde in de lente van 2023 naar het dak van het treinstation, waardoor de capaciteit en het comfort van de gebruikers toenamen en er een intermodaal knooppunt werd gecreëerd. De bussen rijden nu af en aan via een opmerkelijk kunstwerk waarvan het materiaalgebruik, de beeldtaal, de schaal en de details zijn aangepast aan de stedelijke context, zodat ze als identiteitsbepalende elementen fungeren. Constructiestaal is de rode draad in elk onderdeel van dit prestigeproject. L’acier fait entrer Namur dans l’ère de la multimodalité Le projet consiste en la réalisation d’une nouvelle gare routière, renforcement et extension de la structure de la gare ferroviaire existante pour recevoir ces bus, modifications dans le travel center existant, pont haubané pour accéder à la gare des bus et modifications des voiries d’accès. Sombre et habitée de courants d’air, la gare des bus de Namur a été déménagée au printemps 2023 sur le toit de la gare ferroviaire, permettant d’en accroître la capacité et le confort des usagers tout en créant un nœud intermodal. L’accès des bus se fait désormais via un remarquable ouvrage d’art dont la matérialité, le langage, l’échelle et les détails s’adaptent au contexte de la ville et deviennent ainsi des éléments identitaires. L’acier structurel est présent à tous les niveaux de ce projet d’envergure. mobiliteit_mobilité Square Léopold - Place de la Station, Namur Plaats_Localisation Eurogare, Liège Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ney & Partners, Bruxelles Architect_Architecte Ney & Partners, Bruxelles Studiebureau stabiliteit_Bureau d’études stabilité SM Franki-Duchêne, Flémalle Hoofdaannemer_Entrepreneur général TMI, Andenne (pont) Staalbouwer_Constructeur métallique Ney & Partners, SPW, SNCB, TMI Infosteelleden_Membres d’infosteel Tekst_Texte : Philippe Selke (Palindroom) Foto’s_Photos : Alexandre Van Battel, Photodaylight.com (p.15) Tekeningen_Dessins : Ney & Partners 14

Hoewel het historische stationsgebouw van Namen een grote architecturale waarde heeft, had het nood aan een upgrade. De valse plafonds en de betegeling werden vernieuwd, net als de volledige gevel (4.000 m² vliesgevel), die tot dan toe alleen was omsloten door tijdelijke constructies. Op het tweede niveau van de bestaande vloerplaat aan de achterkant van het NMBS-station werd een plein van 12.000 m² aangelegd om de reizigers te verwelkomen. Dit is geconcipieerd als een gezellige ontmoetingsruimte waar verschillende diensten gegroepeerd zijn en een honderdtal bussen kunnen postvatten. De hal van het nieuwe busstation bestaat uit een centrale luifel van 5000 m² en twee kleinere Bien que le bâtiment historique de la gare ferroviaire soit d’une grande qualité architecturale, il demandait une remise à niveau. Ainsi, les faux-plafonds et les carrelages ont été refaits, tout comme la totalité de la façade (4 000 m2 de murs rideaux) qui, jusque-là, n’était fermée qu’avec des structures provisoires… Sur le deuxième niveau de la dalle existante à l’arrière de la gare SNCB, une plazza de 12 000 m2 a été créée pour l’accueil des passagers, un espace convivial dans lequel différents services sont regroupés, le tout étant prévu pour accueillir une centaine de bus. Le hall de la nouvelle gare routière est composé d’un auvent central de 5000 m2 et deux plus petits auvents de 300 m2 chacun. 15

luifels van elk 300 m², inclusief 1050 m² vliesgevels met geklemde beglazing. De bovenliggende gesloten geveldelen zijn bekleed met op maat gemaakte stalen golfplaten. Een behoorlijk complex staalskelet ondersteunt een fotovoltaïsche koepel van 5000 m² met zonnecellen die in de beglazing zijn geïntegreerd (in plaats van zonnepanelen, met het oog op de natuurlijke lichtinval). Het bestaande gebouw boven de sporen kreeg een nieuwe gevel om het geheel in harmonie te brengen. De werken werden uitgevoerd terwijl het station – een van de grootste in Wallonië, met meer dan 50.000 passagiers per dag – continu in gebruik bleef. 1050 m2 de murs rideaux avec vitrage clamé ont été mis en œuvre. Une charpente métallique assez complexe supporte une verrière photovoltaïque de 5000 m2, composée de cellules intégrées dans le vitrage plutôt que de panneaux, pour laisser passer la lumière naturelle. Un bardage métallique en tôle ondulée sur mesure a été mis en œuvre. Le bâtiment existant au-dessus des voies a été doté d’une nouvelle façade afin d’harmoniser l’ensemble. Les travaux ont été menés en maintenant en activité la gare ferroviaire, l’une des plus importantes de Wallonie, comptant plus de 50 000 passages par jour. 1 1 2 2 3 4 3 4 5 5 6 6 7 7 8 8 9 9 8 7 6 5 7 2 1. lumière LED intégré dans le noeud 2. poutre standard gris-blanc RAL 7047 3. caisson étanche 4. tube passage électricité diam. 50 inox aisi 316L 5. tuyau incendie 6. vitrage 6.6.2 feuilleté trempé avec cellules photovoltaiques intégrées 7. profil en ALU 6005A thermolaqué noir RAL 9004 8. boîte de jonction RAL 9004 9. câblage électrique 16 1. noeud type 2. noeud collone Bâtiment du SPW Salle d’attente Bâtiment historique (1864) Arrêts d’autobus (x8) Nouvelles circulations Ascenseurs (x3) Nouvelle façade en verre : verre blanc inprimé numériquement, L:147m l:82m H:9,5m = 4355 m2 Toiture de la gare autobus : acier et verre avec des cellules photovoltaïques L:88m l:56m = 4930 m2 Façade de la gare autobus : verre et acier L:80m l:48m H:5,3m = 1360 m2 Auvents quais latéraux (x2) : verre et acier L:50m l:6m H:5,3m = 600 m2 Bureaux TEC : 500 m2 Guichet - Information Façade des quais latéraux (x2) : verre et acier L:66m H:3m = 400 m2 Bordure végétalisée Structure existante Accès autobus depuis la place Léopold Aile Chiny : entrée de la gare autobus

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=